Delårsrapport, maj–oktober 2020/21

Stabil utveckling under covid

Under Elektas andra kvartal lyckades vi prestera bättre än den totala marknaden för strålbehandling, både avseende ordrar och intäkter, trots att de utmanande omständigheterna fortsatte. Vi förbättrade även marginalerna och stabiliserade kassaflödet. Lanseringen av vår nya linac, Harmony, och regulatoriska godkännanden stärkte vår produktportfölj och förbättrade vår förmåga att leverera i enlighet med vår strategi Precision Radiation Medicine.

Gustaf Salford
Vd och koncernchef

Andra kvartalet

• Covid-19 fortsatte att ha en negativ påverkan på Elektas tillväxt i kvartalet
  • Bruttoorderingången uppgick till 3 627 (4 036) Mkr, motsvarande en minskning om 2 procent i konstant valuta
  • Nettoomsättningen uppgick till 3 534 (3 709) Mkr, motsvarande en tillväxt om 3 procent i konstant valuta
  • Bruttomarginalen uppgick till 40,9 (41,0) procent
  • EBITA ökade med 39 procent till 752 (539) Mkr, motsvarande en EBITA-marginal om 21,3 procent (14,5)
  • Resultat per aktie uppgick till 0,98 (0,58) före/efter utspädning
  • Kassaflödet efter löpande investeringar ökade med 128 Mkr till 362 (234) Mkr
  • Lansering av en ny linac, Harmony

Delårsperiod sex månader

• Bruttoorderingången uppgick till 8 078 (8 426) Mkr, motsvarande en tillväxt om 1 procent i konstant valuta
  • Nettoomsättningen uppgick till 6 515 (6 937) Mkr, motsvarande en minskning om 1 procent i konstant valuta
  • Bruttomarginalen uppgick till 43,2 (41,7) procent
  • EBITA uppgick till 1 303 (987) Mkr, motsvarande en EBITA-marginal om 20,0 procent (14,2)
  • Resultat per aktie uppgick till 1,55 (0,96) före/efter utspädning
  • Kassaflödet efter löpande investeringar ökade med 939 Mkr och uppgick till 389 (-550) Mkr

Viktiga händelser efter kvartalet

• Styrelsen har utsett Gustaf Salford till vd och koncernchef med omedelbar verkan.
  • Lansering av Elekta Studio med ImagingRing som erbjuder ett komplett arbetsflöde av bildstyrd brachyterapi till
    ett enda rum.

1 Efter löpande investeringar.
2 Före / efter utspädning.
3 Beräknat på konstant valuta.

For further information, please contact:
Cecilia Ketels, Head of Investor Relations, Elekta AB (publ)
Tel: +46 76 611 76 25, e-post: cecilia.ketels@elekta.com

Johan Adebäck, Acting CFO, Elekta AB (publ)
Tel: +46 70 873 33 21, e-post: johan.adeback@elekta.com

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 26 november 2020 kl. 07.30 CET. (REGMAR)

I snart femtio år har Elekta lett utvecklingen inom strålbehandling. Våra fler än 4000 anställda jobbar varje dag, jorden runt, för att möjliggöra precisionsbaserad, individanpassad strålbehandling för alla med cancer som behöver det. Vi har vårt huvudkontor i Stockholm och är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.elekta.com eller följ oss på Twitter, @elekta.