Delårsrapport maj – juli 2013/14

• Orderingången minskade till 2 027 (2 252) Mkr, motsvarande -2* procent.
  • Nettoomsättningen ökade till 1 912 (1 695) Mkr, motsvarande 21* procent.
  • EBITA uppgick till 148 (131) Mkr före poster av engångskaraktär om totalt -34 (-7) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till 46 (63) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till -8 (15) Mkr. Vinst per aktie uppgick till -0,01 (0,03) kr före utspädning och -0,01 (0,03) kr efter utspädning.
  • Kassaflöde efter löpande investeringar uppgick till -584 (-175) Mkr.
  • Valutakursrörelserna i förhållande till räkenskapsåret 2012/13 beräknas ha en negativ effekt om cirka 5 procentenheter på tillväxten i EBITA (ändrad från cirka 3 procentenheter).
  • Utsikterna i lokal valuta är oförändrade. För räkenskapsåret 2013/14 förväntas nettoomsättningen öka med mer än 10 procent i lokal valuta. Majoriteten av tillväxten väntas komma från tillväxtmarknader. Investeringar i produktutveckling beräknas att öka med över 20 procent under året och EBITA förväntas växa med cirka 10 procent i lokal valuta.

* Jämfört med föregående räkenskapsår beräknat på oförändrade valutakurser.

Verkställande direktören kommenterar

Efterfrågan på Elektas marknader har under det första kvartalet utvecklats enligt förväntan. I region Europa, Mellanöstern och Afrika var utvecklingen god och orderingången ökade med 18* procent. Särskilt stark var ökningen i Östeuropa och Mellanöstern. Vi hade en fortsatt god tillväxt i Asien, exempelvis i Kina och Japan. Orderingången ökade med 8* procent i regionen. I region Nord- och Sydamerika minskade orderingången i kvartalet, men bör ses tillsammans med en väldigt kraftig ökning under samma kvartal föregående år. Förutsättningarna är oförändrat goda på alla våra marknader. Dessutom förväntar vi oss att större affärer kommer att bidra till orderingången under året även om inga större order har bokats under det första kvartalet.

Vår nya linjäraccelerator Versa HDTMhar funnits på marknaden i sex månader och intresset från våra kunder är över förväntan. Ett antal system är redan i klinisk drift. Versa HDTMhar en unik kombination av hög stråldos, god upplösning, hastighet och lågt strålläckage, vilket alla är viktiga egenskaper för en bättre cancervård.

Leveranserna under det första kvartalet var goda och nettoomsättningen ökade med 21* procent. EBITA, före poster av engångskaraktär, uppgick till 148 (131) Mkr. Tillväxten i resultatet är relaterad till högre försäljningsvolymer men motverkades till viss del av förändrad produktmix. Valutakurseffekter hade en kraftig negativ påverkan och uppgick till cirka -65 Mkr. Japanska yen, amerikanska dollar och australiska dollar stod för den största negativa effekten.

Kassaflödet efter löpande investeringar uppgick till -584 (-175) Mkr under kvartalet. Kassaflödet påverkades främst av säsongsmässiga faktorer såsom hög andel av årets skattebetalningar och en ökning i rörelsekapitalet. I linje med tidigare års säsongsmässiga mönster förväntas ett betydligt starkare kassflöde för återstoden av året.

Elekta är pionjärer inom modern cancervård och behandling av neurologiska sjukdomar och för att ytterligare stärka vår ledande position kommer vi att fortsätta öka investeringarna inom forskning och utveckling, i år med över 20 procent. Vi har ett omfattande program för produktutveckling inom bland annat mjukvarulösningar, brachyterapi och bildstyrd strålterapi. Vi ser fram emot ASTRO-mötet i slutet på september, då vi kommer att visa våra nyheter inom produktportföljen samt satsningar inom träning och utbildning. Projektet som syftar till att möjliggöra behandling kombinerad med avancerad bildåtergivning (MRI) utvecklas väl och under kvartalet annonserade vi en femte medlem till utvecklingskonsortiet, Froedtert & Medical College of Wisconsin Clinical Cancer Center.

Elekta ser betydande potential för fortsatt tillväxt framför allt genom expansion på tillväxtmarknader men också genom en förbättrad marknadsposition på etablerade marknader. Valutakursrörelserna i förhållande till räkenskapsåret 2012/13 beräknas ha en negativ effekt om cirka fem procentenheter på tillväxten i EBITA.

Utsikterna i lokal valuta för helåret är oförändrade. För räkenskapsåret 2013/14 förväntas nettoomsättningen öka med mer än 10 procent i lokal valuta. Majoriteten av tillväxten väntas komma från tillväxtmarknader. Investeringar i produktutveckling beräknas att öka med över 20 procent och EBITA förväntas växa med cirka 10 procent i lokal valuta.

Tomas Puusepp
Vd och koncernchef

* Jämfört med föregående räkenskapsår, beräknat på oförändrade valutakurser.

Telefonkonferens
Elekta har en telefonkonferens den 3 september kl 13:45 – 14:30 med vd och koncernchef Tomas Puusepp samt finansdirektör Håkan Bergström.
För att delta via telefon, ring cirka 5-10 minuter i förväg och uppge koden: 935720.
Sverige: +46 (0)8 5052 0110, Storbritannien: +44 (0)20 7162 0077, USA: + 1 334 323 6201.
Telefonkonferensen kommer också att webbsändas (utan möjlighet att ställa frågor) via länken:

Finansiell information
Sexmånadersrapport maj – oktober 2013/14          4 december, 2013
Niomånadersrapport maj – januari 2013/14           27 februari, 2014
Bokslutskommuniké maj – april 2013/14               29 maj, 2014

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Håkan Bergström, Finansdirektör, Elekta AB (publ)
+46 (0)8 587 25 547, hakan.bergstrom@elekta.com
Johan Andersson, Director Investor Relations, Elekta AB (publ)

+46 (0)702 100 451, johan.anderssonmelbi@elekta.com

Elekta AB (publ)
Organisationsnummer 556170-4015
Kungstensgatan 18 – Box 7593 – 103 93 Stockholm

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen offentliggjordes den 3 september 2013 kl. 13.00 CET.