Delårsrapport maj – juli 2016/17

Första kvartalet

• Bruttoorderingången ökade med 4 procent till 2 662 (2 569) Mkr, motsvarande 4 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
  • Nettoomsättningen minskade med 16 procent till 1 882 (2 239) Mkr, motsvarande 15 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
  • EBITA* uppgick till 166 (68) Mkr. Jämförelsestörande poster uppgick till -89 (-30) Mkr och kundförluster till -6 (-27) Mkr. Effekten av valutakursförändringar var 115 (-20) Mkr, inklusive valutasäkringar.
  • Rörelseresultatet var -34 (-93) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till -64 (-129) Mkr. Vinst per aktie var -0,17 (-0,34) kr före och efter utspädning.
  • Kassaflödet efter löpande investeringar förbättrades med 256 Mkr till -308 (-564) Mkr.
  • Styrelsen utsåg Richard Hausmann till ny vd och koncernchef från och med 10 juni 2016.

*Justerad för jämförelsestörande poster och kundförluster.

Verkställande direktören kommenterar

I linje med vad vi presenterade på kapitalmarknadsdagen i juni gör vi framsteg på vägen mot en högpresterande verksamhet. Vi sänker kostnaderna och kapitaliserar på vårt innovationsledarskap inom behandlingslösningar och mjukvara för onkologiinformation.

Vår bruttoorderingång ökade med 4* procent under kvartalet. Vi vann ett antal strategiskt betydande affärer, inklusive Wiens sjukhusförening (Wiener Krankenanstaltenverbund) i Österrike, och bruttoorderingången i region Europa, Mellanöstern och Afrika ökade med 14* procent. Generellt uppvisade vi en stark utveckling på våra tillväxtmarknader, och jag är särskilt nöjd med utvecklingen i Kina, som redovisade en orderingång på 30* procent. Orderingången i Nord- och Sydamerika minskade med 16* procent. Det var visserligen en utmanande jämförelse med föregående år, men det var under våra förväntningar och vi har vidtagit åtgärder för ett förbättrat resultat.

Den nya processen med en produktion baserad på order har nu implementerats. Som vi tidigare har meddelat kommer det att förbättra kassaflödet och minska rörelsekapitalet, men ha en negativ engångseffekt om cirka 500 Mkr på nettoomsättningen under det första halvåret. I linje med detta noterade vi en lägre nettoomsättning under kvartalet. Positivt är emellertid att vi har förbättrat det underliggande kassaflödet** med över 400 Mkr, och bibehållit ett rörelsekapital på 5 procent av nettoomsättningen.

Effektivitetsförbättringar och kostnadsbesparingar realiseras enligt plan. Vi är halvvägs genom processen och vårt mål är att minska kostnadsbasen med 700 Mkr jämfört med 2014/15. Vi sänker de administrativa kostnaderna och ökar effektiviteten inom marknadsföring, försäljning och produktutveckling. I kombination med en förbättrad produktmix och gynnsamma valutarörelser förbättrade det vår bruttomarginal och EBITA-marginal under det första kvartalet.

Elekta är verkligen ett fantastiskt bolag som jag är stolt över att få förmånen att leda. Varje år bidrar våra behandlingslösningar och vår mjukvara för onkologi-information till att förbättra eller rädda livet på över en miljon cancerpatienter. De gör det möjligt för canceravdelningarna att nå bättre behandlingsresultat – det är i grunden det som har skapat vår historiska tillväxt och som även kommer att skapa morgondagens värden. För framtida tillväxt och förbättrad lönsamhet har jag tagit fram ett antal prioriterade områden för de närmaste åren:

Vi kommer att fortsätta att stärka vår ställning som branschens innovationsledare samt prioritera våra FoU-investeringar inom behandlingslösningar och mjukvara för onkologiinformation. Det kommer att förbättra cancervården och stärka vår framtida tillväxt. Vi har arbetat för att förbättra visualiseringsteknik och adaptiv behandling under många år, vilket är bakgrunden till att vi fokuserar på utvecklingen av vår MR-linac. Systemet har rönt stort intresse inför lanseringen under andra halvan av kalenderåret 2017. Jag är också övertygad om att vår ledande plattform för onkologiinformation, MOSAIQ®, är en unik tillgång. Vi kommer fortsätta att kapitalisera på och investera i den för att stödja våra kunder. Förbättringarna omfattar moduler för så kallad big data och analys.

I mina besök på cancercenter runt om i världen har det blivit tydligt för mig hur nära och goda relationer vi har med kunderna. Det är mycket viktigt att vi arbetar kontinuerligt för att stärka kundupplevelsen och vår kommersiella verksamhet. Det är också tydligt att vi har en rad områden där vi kan bli bättre genom att arbeta effektivare, prioritera rätt och skapa de bästa förutsättningarna för våra medarbetare att bygga framtidens cancervård. I korthet betyder det att vi ska fortsätta på den inslagna vägen mot större effektivitet i allt vi gör inom bolaget.

Vi ska slutföra förändringsprogrammet och leverera i enlighet med marginalförbättringsmålet. Därefter kommer kontinuerliga förbättringar att vara en del av den dagliga verksamheten. Jag är övertygad om att vi kommer att fortsätta att vara ledare och pionjärer inom strålterapi och behandling av sjukdomar i hjärnan, samt hjälpa våra kunder att förbättra eller rädda livet på sina patienter.

Richard Hausmann
Vd och koncernchef

*Beräknat på oförändrade valutakurser
**Justerat för engångsposter avseende utgående kassaflöde hänförligt till rättsprocesser, inklusive HumediQ, samt förändringsprogrammet, uppgående till 170 Mkr

Information till aktieägare

Telefonkonferens

Elekta har en telefonkonferens den 1 september klockan 10:00 – 11:00 med vd och koncernchef Richard Hausmann samt ekonomi- och finansdirektör Håkan Bergström.

För att delta via telefon, ring cirka 5-10 minuter i förväg.

Sverige: +46 (0) 8 566 427 01
Storbritannien: +44 (0) 203 428 14 02
USA: + 1 866 388 19 25

Telefonkonferensen kommer också att webbsändas (utan möjlighet att ställa frågor) via länken:
event.onlineseminarsolutions.com/r.htm?e=1223067&s=1&k=81A32C0632664A47038D55D25DD31548

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 1 september 2016 kl. 07:30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Håkan Bergström
Ekonomi- och finansdirektör, Elekta AB (publ)
+46 8 587 25 547
hakan.bergstrom@elekta.com

Johan Andersson
Director Investor Relations, Elekta AB (publ)
+46 8 587 25 415
johan.andersson@elekta.com

Tobias Bülow
Director Financial Communication, Elekta AB (publ)
+46 8 587 25 734