Delårsrapport maj – juli 2017/18

Första kvartalet

•  Bruttoorderingången ökade med 3 procent till 2 738 (2 662) Mkr och var oförändrad beräknat på oförändrade valutakurser.
  •  Nettoomsättningen ökade med 15 procent till 2 169 (1 882) Mkr och 12 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
  •  Justerad EBITA* uppgick till 187 (166) Mkr. Inga jämförelsestörande poster har rapporterats (-89 Mkr) och kundförluster uppgick till -10 (-6) Mkr.
  •  Effekten av valutakursförändringar jämfört med föregående år uppgick till cirka 5 Mkr inklusive valutasäkringar.
  •  Justerad EBITA*-marginal uppgick till 9 (9) procent.
  •  Rörelseresultatet uppgick till 38 (-34) Mkr.
  •  Periodens resultat uppgick till -1 (-64) Mkr. Resultat per aktie var 0,00 (-0,17) kr före/efter utspädning.
  •  Kassaflödet efter löpande investeringar förbättrades med 213 Mkr till -95 (-308) Mkr.
  •  Två ordrar från ledande sjukhus i Hong Kong på Elekta Unity adderades till orderstocken.

*Justerad för jämförelsestörande poster och kundförluster, se sid 10 för avstämning mot rörelseresultatet. Fördelning av omstrukturerings- och legala kostnader presenteras på sid 18.

Verkställande direktören kommenterar
Vårt kontinuerliga förbättrings- och förändringsarbete ger resultat. Leveransvolymerna närmar sig tillfredsställande nivåer efter den stora omställningen vi genomförde första halvåret förra året. Bruttomarginalen har förbättrats, kassaflödet har stärkts och nettorörelsekapitalet är på en fortsatt låg nivå. Samtidigt fortskrider kommersialiseringen av Elekta Unity väl och vi fortsätter att investera i den och våra aktiviteter kring Elekta Digital.

Nettoomsättningen för kvartalet ökade med 15 procent i SEK och 12 procent beräknat på oförändrade valutakurser drivet av en stark tillväxt i Kina, Västeuropa och på tillväxtmarknaderna. Leveransvolymerna närmar sig tillfredsställande nivåer efter den stora omställningen till en produktion baserad på order under det första halvåret föregående år. Bruttomarginalen stärktes med 1,8 procentenheter och EBITA ökade med 13 procent till 187 Mkr.

Vi fortsätter att investera i morgondagens cancervård och under kvartalet har ökade resurser lagts på kommersialiseringen av Elekta Unity och satsningen på mjukvaruutveckling inom ramarna för programmet Elekta Digital. Det har påverkat EBITA-marginalen, men samtidigt prioriterar vi det dagliga arbetet för att kontinuerligt förbättra våra processer och minska våra kostnader för att nå våra mål. Från det genomförda förändringsprogrammet återstår även direkta kostnadsbesparingar om totalt 150 Mkr, vilka kommer att realiseras under året. Eftersom förändringsprogrammet är slutfört och de större rättstvisterna avslutades förra året har vi inga engångskostnader under kvartalet.

Orderingången i SEK ökade med 3 procent och var oförändrad beräknat på oförändrade valutakurser. Sammantaget är jag övertygad om att vi kan bättre, särskilt när Elekta Unity når marknaden i år. Orderingången i Asien och Stillahavsområdet ökade med 10 procent, eller med 7 procent beräknat på oförändrade valutakurser, till följd av en stark utveckling i Sydostasien och en bra tillväxt i Kina. I Europa har vi haft en stark utveckling i Tyskland, Italien och Spanien, men den sammanlagda jämförelsen med föregående år var utmanande. I Nordamerika börjar vi se resultaten från våra förbättringsaktiviteter och orderingången ökade med 8 procent eller med 5 procent baserat på oförändrade valutakurser. Marknadsutvecklingen i Latinamerika var däremot svag.

ASTRO infaller i år i september och mycket av intresset kommer att kretsa kring vårt banbrytande system Elekta Unity som kombinerar strålterapi och visualisering med högfälts-MRI i realtid. Vi har också adderat ytterligare två beställningar av Unity från ledande sjukhus i Hongkong till vår orderstock under kvartalet. Den första patientstudien har avslutats och visar en precision som överträffar förväntningarna. Systemet genererar utmärkta bilder i kombination med en precis strålformering. Vi är övertygade om att den nya tekniken kommer att förändra strålterapin i grunden och skapa helt nya möjligheter för läkarna och deras patienter. Vi är på väg mot CE-märkning och ansökan om 510k som planeras före utgången av kalenderåret och vi upprepar vår ambition om 75 order före utgången av 2019.

Min ledningsgrupp är på plats och vår organisation är anpassad i linje med det. Jag ser fram emot fortsättningen av räkenskapsåret och våra mål är tydliga. Vi ska tillbaka till lönsam tillväxt och genom kontinuerliga processförbättringar och kostnadsminskningar upprepar vi vårt mål om en EBITA-marginal på minst 20 procent

Richard Hausmann
Vd och koncernchef

Information till aktieägare

Telefonkonferens
Elekta har en telefonkonferens den 23 augusti klockan 12:00 – 13:00 med vd och koncernchef Richard Hausmann och ekonomi- och finansdirektör Gustaf Salford.

För att delta via telefon, ring cirka 5 minuter i förväg.

Sverige: +46 (0)8 566 42 690
Storbritannien: +44 (0) 203 008 98 01
USA: +1 855 753 22 36

Webbsändningen kan nås via följande länk:

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 23 augusti 2017 kl. 07.30 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Gustaf Salford
Ekonomi- och finansdirektör