Delårsrapport maj – oktober 2012/13

• Orderingången ökade till 5 224 (4 402) Mkr, motsvarande 17* procent.
  • Nettoomsättningen ökade till 4 180 (3 364) Mkr, motsvarande 22* procent.
  • Rörelseresultatet uppgick till 480 (344) Mkr före poster av engångskaraktär om totalt -17 (133) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 273 (295) Mkr. Vinst per aktie uppgick till 0,70 (0,78) kr före utspädning och 0,70 (0,77) kr efter utspädning. I september genomfördes en aktiesplit 4:1. Samtliga data per aktie har justerats retroaktivt.
  • Kassaflöde efter investeringar uppgick till 223 (182) Mkr.
  • Utsikterna är oförändrade. För räkenskapsåret 2012/13 förväntas nettoomsättningen öka med mer än 15 procent i lokal valuta. Rörelseresultatet i kronor förväntas öka med mer än 15 procent. Valuta beräknas ha en neutral effekt inklusive valutasäkringspåverkan på rörelseresultatet.

* Jämfört med föregående räkenskapsår, beräknat på oförändrade valutakurser

Verkställande direktören kommenterar
Jag är nöjd över Elektas utveckling under det andra kvartalet med fortsatt god efterfrågan, hög aktivitet gällande leveranser och förbättrat kassaflöde. Orderingången fortsatte att växa och ökade med 12* procent för det första halvåret. I många tillväxtmarknadsländer pågår en strukturell utbyggnad av cancervården. Elekta har varit tidigt etablerad på tillväxtmarknaderna och har idag en marknadsledande position. Efterfrågan är generellt också god på etablerade marknader där Elekta fortsätter att tillgängliggöra lösningar för en kvalitativ och kostnadseffektiv cancervård för allt fler patienter.

Framgångarna för Elektas nya strålformningssystem Agility fortsätter. Efterfrågan på Agility är stark. Mer än 100 system har levererats och det är glädjande att allt fler patienter nu kan erbjudas behandling med Agility. Den unika kombinationen av exceptionell upplösning, hastighet och lågt strålläckage medför att våra användare kan anpassa varje behandling utan kompromisser.

Leveranserna var goda under det andra kvartalet och för de första sex månaderna har nettoomsättningen ökat med 22** procent. Rörelseresultatet ökade till 480 Mkr (344) före poster av engångskaraktär. Nedgången i det rapporterade nettoresultatet är främst en effekt av förra årets positiva poster av engångskaraktär.

Våra aktiviteter för att stärka kassaflödet visar resultat. Kassaflödet efter investeringar uppgick till 398 (42) Mkr under kvartalet. Rörelsekapitalet minskade med 18 procent jämfört med slutet av föregående räkenskapsår. Kassagenereringen uppgick till 51 procent för de första sex månaderna. Vårt mål om att uppnå en kassagenerering överstigande 70 procent för räkenskapsåret kvarstår.

Behovet av cancervård ökar över hela världen och Elekta är bättre positionerat än någonsin att hjälpa fler patienter till ett bättre liv genom en god och kostnadseffektiv cancervård. Elektas tillväxtstrategi fortsätter och användandet av strålbehandling har potential att öka signifikant på de flesta marknader under kommande år. Vårt pågående projekt som syftar till att möjliggöra behandling kombinerad med avancerad bildbehandling (MR) fortsätter enligt plan.

Vi ser fortsatt betydande potential för tillväxt och vår bedömning är att marknadsefterfrågan under året fortsätter att vara god. Emellertid kan den fortsatt svaga ekonomiska utvecklingen på vissa marknader och den höga statliga belåningen medföra sämre tillgång till finansiering och minskade statliga budgetar för hälso- och sjukvård.

Utsikterna är oförändrade. Vi förväntar oss att nettoomsättningen för helåret 2012/13 ökar med mer än 15 procent i lokal valuta. Rörelseresultatet i kronor förväntas öka med mer än 15 procent. Valutakurseffekter inklusive valutasäkringspåverkan beräknas ha en neutral effekt på rörelseresultatet.

Tomas Puusepp
Vd och koncernchef

*Jämfört med föregående räkenskapsår, beräknat på oförändrade valutakurser och för jämförbara enheter

** Jämfört med föregående räkenskapsår, beräknat på oförändrade valutakurser

Telefonkonferens
Elekta har en telefonkonferens den 4 december kl 10:00 med vd och koncernchef Tomas Puusepp samt finansdirektör Håkan Bergström.
För att delta via telefon, ring cirka 5-10 minuter i förväg och uppge koden: 925300.
Sverige: +46 (0)8 5052 0110, Storbritannien: +44 (0)20 7162 0077, USA: + 1 877 491 0064.
Telefonkonferensen kommer också att webbsändas (utan möjlighet att ställa frågor) via länken: http://webeventservices.reg.meeting-stream.com/71577_elekta

Finansiell information
Delårsrapport maj – januari 2012/13                       5 mars, 2013
Bokslutskommuniké maj – april 2012/13                5 juni, 2013

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Håkan Bergström, Finansdirektör, Elekta AB (publ)
08 587 25 547, hakan.bergstrom@elekta.com

Johan Andersson Melbi, Director Investor Relations, Elekta AB (publ)
0702 100 451, johan.anderssonmelbi@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen offentliggjordes den 4 december 2012 kl. 07.30 CET.