Delårsrapport maj – oktober 2013/14

• Orderingången uppgick till 5 128 (5 224) Mkr, motsvarande en ökning om 5* procent. Under det andra kvartalet ökade orderingången med 10* procent.
  • Nettoomsättningen ökade till 4 355 (4 180) Mkr, motsvarande 10* procent.
  • EBITA uppgick till 555 (599) Mkr före poster av engångskaraktär om totalt -61 (-17) Mkr.
  • Under det andra kvartalet uppgick EBITA till 407 (468) Mkr före poster av engångskaraktär om -27 (-10) Mkr.
  • Periodens resultat uppgick till 183 (273) Mkr. Vinst per aktie uppgick till 0,48 (0,70) kr före utspädning och 0,48 (0,70) kr efter utspädning.
  • Kassaflöde efter löpande investeringar uppgick till -523 (223) Mkr. I det andra kvartalet uppgick kassaflöde efter löpande investeringar till 61 (398) Mkr. Ett betydligt starkare kassaflöde förväntas för resterande del av året.
  • Valutakursrörelserna i förhållande till räkenskapsåret 2012/13 beräknas ha en negativ effekt om cirka 5 procentenheter på tillväxten i EBITA.
  • Utsikterna i lokal valuta upprepas. För räkenskapsåret 2013/14 förväntas nettoomsättningen öka med mer än 10 procent i lokal valuta. EBITA förväntas växa med cirka 10 procent i lokal valuta.
  • Niklas Savander har utsetts till ny vd och koncernchef för Elekta från och med 1 maj 2014.

* Jämfört med föregående räkenskapsår beräknat på oförändrade valutakurser.

Verkställande direktören kommenterar
Det är glädjande att se att vår långsiktiga tillväxtstrategi fortsätter att vara framgångsrik. Elektas orderingång ökade med 10* procent under det andra kvartalet. Orderingången var särskilt stark i Europa, Mellanöstern och Afrika med en ökning på 32* procent. I Nordamerika ökade orderingången med 21* procent vilket var betydligt starkare än för marknaden som helhet. I Asien är vi trygga med utvecklingen för året som helhet. Under kvartalet har orderingången minskat vilket dock ska ses i ljuset av ett mycket starkt kvartal föregående år.

Stark utveckling för VersaHDTM
Elekta är teknikledande i branschen och försäljningen av vår senaste linjäraccelerator, Versa HDTM, utvecklas starkt i Europa och Nordamerika. Att ständigt flytta fram gränserna för vad som är möjligt inom den moderna cancervården är en viktig del i vårt uppdrag att förbättra livskvaliteten för människor med cancer. Det var därför extra glädjande att se det stora intresse som våra senaste innovationer mötte vid ASTRO i september. Lanseringen av Esteya®, vår senaste behandlingslösning för hudcancer, har varit mycket framgångsrik. Intresset från våra kunder för mjukvarusystemet Monaco® 5, som nyligen har fått klartecken enligt 510(k), har överträffat våra förväntningar.

Stora investeringar inom produktutveckling
Elektas viktiga utvecklingsprojekt MR Linac drivs i nära samarbete med våra användare och intensifieras nu ytterligare. Nyligen samlades vårt forskningskonsortium bestående av några av världens ledande cancerkliniker och forskare med amerikanska MD Andersson Cancer Center som värd. Det var en entusiastisk grupp, representerande en stor del av världens samlade kunskap inom modern cancervård, som utbytte erfarenheter och planerade nästa steg i utvecklingsarbetet.

Vi fortsätter även vår satsning inom träning och utbildning. I september öppnade vi utbildningscentret LINC (Learning and Innovation Center) i Atlanta, USA. Konceptet rullas ut på andra marknader och i dagarna har vi öppnat LINC Beijing i Kina. Träning och utbildning är en viktig del i vår strategi för utvecklingsmarknaderna och LINC Beijing stärker vår ledande position och vårt engagemang i Kina ytterligare.

Stark försäljningstillväxt
Försäljningen ökade med 10* procent under det första halvåret. Utvecklingen var god i samtliga regioner.

EBITA före poster av engångskaraktär, uppgick till 555 Mkr för det första halvåret. Valutakurseffekter hade en negativ inverkan motsvarande -90 Mkr. I förhållande till föregående år var andelen Leksell Gamma Knife® i produktmixen lägre, men leveranserna förväntas vara starkare för årets andra hälft.

I linje med tidigare års säsongsmässiga mönster förväntas ett betydligt starkare kassaflöde för återstoden av året. Löpande investeringar ökade med 200 Mkr under det första halvåret jämfört med samma period förra året och är i huvudsak relaterade till MR Linac-projektet och satsningen på utbildningscenter. Under årets andra kvartal var kassaflödet efter löpande investeringar 61 Mkr.

Utsikterna för helåret är oförändrade
Vi upprepar utsikterna för helåret. Nettoomsättningen förväntas öka med mer än 10 procent i lokal valuta och EBITA förväntas växa med cirka 10 procent i lokal valuta. Vår strategi är framgångsrik och våra ansträngningar ger utdelning till aktieägare och cancerpatienter. Vi kommer att fortsätta stå för pionjärandan i modern cancervård och i behandlingen av neurologiska sjukdomar. Vi har en beprövad strategi, världsledande teknik, en unik marknadsposition och inte minst ett starkt engagemang för att fortsätta utveckla modern cancervård.

Tomas Puusepp
Vd och koncernchef

* Jämfört med föregående räkenskapsår, beräknat på oförändrade valutakurser.

Telefonkonferens
Elekta har en telefonkonferens den 4 december kl 10:00 – 11:00 med vd och koncernchef Tomas Puusepp samt finansdirektör Håkan Bergström.

För att delta via telefon, ring cirka 5-10 minuter i förväg och uppge koden: 938863.

Sverige: +46 (0)8 5052 0110, Storbritannien: +44 (0)20 7162 0077, USA: + 1 877 491 0064.

Telefonkonferensen kommer också att webbsändas (utan möjlighet att ställa frågor) via länken: https://engage.vevent.com/rt/elekta~elektaq2report

Finansiell information
Niomånadersrapport maj – januari 2013/14           27 februari, 2014
Bokslutskommuniké maj – april 2013/14              28 maj, 2014

För ytterligare information var vänlig kontakta:
Håkan Bergström, Finansdirektör, Elekta AB (publ)
+46 (0)8 587 25 547, hakan.bergstrom@elekta.com

Johan Andersson, Director Investor Relations, Elekta AB (publ)

+46 (0)702 100 451, johan.andersson@elekta.com

Elekta AB (publ)
Organisationsnummer 556170-4015
Kungstensgatan 18 – Box 7593 – 103 93 Stockholm

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen offentliggjordes den 4 december 2013 kl. 07.30 CET.