Delårsrapport maj – oktober 2018/19 Q2

STOCKHOLM - 29 november 2018

Andra kvartalet

• Bruttoorderingången ökade med 12 procent till 3 670 (3 267) Mkr och med 2 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
• Nettoomsättningen ökade med 15 procent till 3 330 (2 903) Mkr och med 6 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
• EBITA uppgick till 601 (566) Mkr.
• EBITA-marginalen uppgick till 18,0 (19,5) procent.
• Rörelseresultatet var 393 (440) Mkr.
• Periodens resultat uppgick till 284 (305) Mkr. Resultat per aktie var 0,75 (0,80) kr före/efter utspädning.
• Kassaflödet efter löpande investeringar var 367 (226) Mkr.
• Stärkt försäljningspipeline för Elekta Unity.

Maj-oktober

• Bruttoorderingången ökade med 14 procent till 6 844 (6 005) Mkr och med 6 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
• Nettoomsättningen ökade med 14 procent till 6 149 (5 407) Mkr och med 7 procent beräknat på oförändrade valutakurser.
• EBITA uppgick till 987 (987) Mkr inklusive en vinst om 70 mkr avseende en avyttring av verksamhet i perioden.
• EBITA-marginalen uppgick till 16,0 (18,2) procent.
• Rörelseresultatet var 631 (721) Mkr.
• Periodens resultat uppgick till 450 (504) Mkr. Resultat per aktie var 1,18 (1,32) kr före/efter utspädning.
• Kassaflödet efter löpande investeringar var -175 (131) Mkr
• Nettoskulden uppgick till 1 290 (1 936) Mkr.
• Fyra Elekta Unity-ordrar bokades under perioden.

*Jämfört med föregående räkenskapsår beräknat på oförändrade valutakurser.

Utsikter för räkenskapsåret 2018/19 återupprepade:

• Nettoomsättningstillväxt om cirka 7 procent, beräknat på oförändrade valutakurser.

• EBITA-marginal om cirka 20 procent.

Vd-kommentar

Ett stabilt kvartal med inspirerande händelser och betydande ytterligare förbättringspotential

Vårt andra kvartal blev starkt i flera avseenden, vi fortsatte att öka orderingången och intäkterna samtidigt som kassaflödet var positivt. Jag är nöjd också med att vår mjukvaruverksamhet växer. Marginalerna ökade jämfört med det första kvartalet och vi ser betydande ytterligare förbättringspotential för det andra halvåret. Vi har fortsatt att stärka vår pipeline för Elekta Unity under kvartalet och kort efter kvartalets utgång tecknades två nya avtal och vi befinner oss i slutförhandlingar om två andra. Den nya investeringsplanen i Kina för de närmaste åren är spännande. Totalt sett har jag fortsatt tillförsikt för vår verksamhet och utsikterna för helåret.

Marknaden är fortsatt stabil och vi hade tvåsiffriga ökningstal för både behandlings- och mjukvarulösningar, medan serviceordrar minskade i några regioner.

Vi såg en god ordertillväxt under kvartalet i Europa, Mellanöstern och Afrika samt Asien och Stillahavs-regionen. Det är glädjande att se att vår nya ledning i Europa samt Mellanöstern och Afrika har tillfört energi i sina organisationer vilket gett resultat. I Nord- och Sydamerika däremot var orderingången svag. Det beror främst på en minskning av serviceordrar i USA. Eftersom vår installerade bas fortsätter att öka och med ett tydligt fokus på att förbättra orderingången förväntar vi oss att den tar fart igen under det andra halvåret. Vi uppskattar att den globala marknadstillväxten är ca 7 procent. Vi ser fortsatt positivt på alla våra regioner.

Intresset för Elekta Unity är stort och vår försäljningspipeline har fortsatt växa även om inga order bokades under kvartalet. Orderprocessen för Elekta Unity är lång i Europa på grund av budgetcykler och upphandlingsprocesser inom den publika välfärdssektorn. I november har vi undertecknat två avtal och befinner oss i slutförhandlingar om två andra system. Våra kunder fortsätter att ge oss positiv feedback på systemet och de möjligheter det ger att individanpassa en mer precis strålbehandling för varje patient.

Intäkterna ökade med 6 procent under kvartalet (7 procent hittills i år), drivet av ett stabilt antal installationer på våra marknader, främst i Nordamerika, Europa, Mellanöstern och Kina, samt serviceintäkter. Bruttomarginalen ökade till 41,4 procent under kvartalet till följd av den ökade andelen projekt på mogna marknader och av installationer av Leksell Gamma Knife™ samt Brachyterapisystem. Det gav en EBITA-marginal om 18,0 procent under kvartalet och 19,2 för rullande 12 månader. Vi ser fortsatt betydande potential för förbättringar både på brutto- och EBITA-marginal under det andra halvåret.

På ASTRO-mötet i oktober var det glädjande att se det stora intresset för våra lösningar med fler kundmöten och potentiella kundförfrågningar än någonsin. Vår nya mjukvarusvit MOSAIQ® Plaza väckte stor uppmärksamhet med fullbokade demotillfällen under utställningen, liksom Elekta Unity som vi väntar på FDA-godkännande för.

I slutet av oktober tillkännagav Kinas hälsodepartement en plan för investeringar i strålterapi fram till år 2020, som omfattar beställningar på upp till 1 400 nya linjär-acceleratorer. Under åren har Elekta investerat stort i Kina, med stark lokal forskning & utveckling och tillverkning. Som den lokala marknadsledaren har vi därför en bra position att ta hem en stor andel av dessa beställningar. Vår ledande ställning bekräftades i början av november när vi som enda strålterapiföretag bjöds in till utställningen China International Import Expo i Shanghai. Vi undertecknade där avsiktsförklaringar för framtida samarbeten med över 60 sjukhus tvärsöver Kina till ett värde på över 100 miljoner dollar.

Efter kvartalets utgång tecknade Elekta ett avtal med australiensiska GenesisCare. Avtalet sträcker sig över sju år och är värt ca 60 M dollar.

Sammanfattningsvis ser vi en fortsatt stark marknad och våra utsikter för helåret är positiva och oförändrade: vi uppskattar att nettoomsättningen kommer att växa med omkring 7 procent och att vi når en EBITA-marginal på omkring 20 procent för innevarande räkenskapsår.

Richard Hausmann
Vd och koncernchef

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknads-missbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 29 november 2018 kl. 07.30 CET. (REGMAR)