Dr Richard Hausmann slutar som VD och koncernchef för Elekta

STOCKHOLM, 2 juni 2020 – Elekta (EKTA-B.ST) meddelar idag att Dr Richard Hausmann, verkställande direktör och koncernchef, med omedelbar verkan har beslutat att avgå av personliga skäl. Elektas styrelse har initierat en rekryteringsprocess och har utsett Gustaf Salford till tillförordnad verkställande direktör och koncernchef från och med idag.

Laurent Leksell, styrelsens ordförande, konstaterade: “Vi är tacksamma för Richards insatser för Elekta under de senaste fyra åren. Hans erfarenhet och kunskap har bidragit till Elektas utveckling. Han har framgångsrikt drivit lanseringen av vår banbrytande kliniska lösning Unity och andra strategiska forsknings- och utvecklingsprojekt som kommer att stödja Elektas framtida tillväxt. Vi repekterar Richards önskan om att avgå och avsluta sitt uppdrag på Elekta, vi tackar honom för hans bidrag och önskar honom allt gott för framtiden."

”Det har varit ett privilegium att leda Elektas resa under de senaste fyra åren och hjälpa våra kunder att förbättra livet för miljontals cancerpatienter runt om i världen. Jag är stolt över att ha varit med och drivit Elekta framåt för att revolutionera canceromsorgen. Jag önskar Elekta och alla anställda all framgång under de kommande åren. Jag ser nu fram emot att ägna mig åt mina intressen och andra saker i livet,” sa Richard Hausmann.

Gustaf Salford har haft ledande chefspositioner inom Elekta under elva år och hade till och med idag rollen som Executive Vice President och ekonomi- och finansdirektör. Johan Adebäck, Group Treasurer med fler än 20 års erfarenhet inom ledande finanspositioner inom Elekta har utsetts till tillförordnad ekonomi- och finansdirektör.

Mattias Thorsson, Head of Corporate Communications and Public Affairs
Tel: +46 70 865 8012, e-post:
Mattias.Thorsson@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Cecilia Ketels, Head of Investor Relations
Tel: +46 76 611 76 25, e-post:
cecilia.ketels@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 2 juni 2020 klockan 20.00 CET. (REGMAR)

I snart femtio år har Elekta lett utvecklingen inom strålbehandling. Våra mer än 4000 anställda jobbar varje dag, jorden runt, för att möjliggöra precisionsbaserad, individanpassad strålbehandling för alla med cancer som behöver det. Vi har vårt huvudkontor i Stockholm och är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information besök www.elekta.com eller följ oss på Twitter, @elekta.

Taggar: