Elekta avyttrar informationssystem för anatomisk patologi

Elekta AB (publ) meddelade idag att företaget har avyttrat sin verksamhet inom informationssystem för anatomisk patologi, som marknadsförs under varumärket PowerPath®. Systemen hanterar arbetsflöden inom laboratorier som erbjuder tjänster inom kirurgisk patologi, cytologi, dermatopatologi och obduktioner.

Köpeskillingen uppgår till 225 MSEK på kassa- och skuldfri basis och förvärvet genomförs som ett inkråmsförvärv. Köpare är Sunquest Information Systems, Inc., ett amerikanskt företag som erbjuder likartade IT-lösningar för diagnostik. Den avyttrade verksamheten hade under räkenskapsåret 2010/11 en nettoomsättning på cirka 80 MSEK, EBIT på 19 MSEK och 44 anställda i USA. Den organiska tillväxten har under de senaste tio åren varit måttlig.

– Elekta erhöll PowerPath-produkterna i samband med förvärvet av IMPAC Medical Systems Inc. 2005. PowerPath är ett klart ledande varumärke inom sitt område och har ett stort antal framstående kunder. Synergierna mellan PowerPath och Elekta har emellertid varit begränsade och vi räknar med att utsikterna för PowerPath blir goda med Sunquest som ny ägare, tack vare deras mer kompletterande verksamhet, säger Elektas verkställande direktör och koncernchef Tomas Puusepp.

Transaktionen väntas ge en realisationsvinst före skatt om cirka 170 MSEK och bidra till vinst per aktie med cirka 1.10 SEK för Elektas räkenskapsår 2011/12.

För ytterligare frågor, var vänlig kontakta:

Håkan Bergström, Finansdirektör, Elekta AB (publ)
+46 8 587 25 547, hakan.bergstrom@elekta.com

Stina Thorman, Kommunikationschef, Elekta AB (publ)
+46 8 587 25 437, stina.thorman@elekta.com

Johan Andersson Melbi, Investor Relations Manager, Elekta AB (publ)
+46 702 100 451, johan.anderssonmelbi@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande 3 oktober, 2011 kl. 08.00 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 300 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om Sunquest

Sunquest Information Systems, Inc. tillhandahåller marknadsledande informationsteknik och lösningar för diagnostik som hjälper dagens ledande sjukvårdsaktörer att nå sina verksamhetsmål. Företaget har sitt huvudkontor i Tucson i den amerikanska delstaten Arizona och kontor i Raleigh (North Carolina, USA), Norwich (Storbritannien) och Bangalore (Indien). Sunquest förser den globala marknaden med tillförlitlig teknik för uppdragskritiska applikationer. Lösningarna utgör grunden för att kunna erbjuda en så bra sjukvårdsupplevelse som möjlig, leverera säker och effektiv patientvård i rätt tid, nå en ännu större målgrupp och utveckla sjukvården med förutsägande och skräddarsydd vård. Mer information om Sunquest finns på www.sunquestinfo.com