Elekta avyttrar sitt innehav i ViewRay

STOCKHOLM – Elekta AB (EKTA-B.ST) meddelade i dag att man sålt sin andel om 7,3 procent av stamaktierna (11 501 597 aktier) i ViewRay, Inc. (Nasdaq:VRAY). Elekta har efter transaktionen inga återstående aktier i ViewRay.

Aktierna i ViewRay förvärvades i en nyemission i december 2019 till en aktiekurs om USD 3,13 per aktie och såldes i dag för USD 4,65 per aktie. Intäkten från försäljningen blev ca USD 53 miljoner, vilket motsvarar en vinst på ca USD 17,5 miljoner. Vinsten kommer att bokas i Elektas tredje kvartal 2020/21.

Mattias Thorsson, VP Corporate Communications
Tel: +46 70 865 8012, e-post:
Mattias.Thorsson@elekta.com

Cecilia Ketels, Head of Investor Relations
Tel: +46 76 611 76 25, e-post:
cecilia.ketels@elekta.com

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 22 januari 2021 klockan 07.30 CET. (REGMAR)

I snart femtio år har Elekta lett utvecklingen inom strålbehandling. Våra mer än 4000 anställda jobbar varje dag, jorden runt, för att möjliggöra precisionsbaserad, individanpassad strålbehandling för alla med cancer som behöver det. Vi har vårt huvudkontor i Stockholm och är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information besök
www.elekta.com eller följ oss på Twitter, @elekta.