Elekta får 510(k) klartecken från FDA för Leksell Gamma Knife Icon – den senaste generations strålkirurgisystem för hjärnan

ATLANTA, 5 augusti, 2015 – Elektas strålkirurgisystem Leksell Gamma Knife® Icon™ har fått 510(k) klartecken från det amerikanska läkemedelsverket, US Food and Drug Administration, vilket gör det möjligt för amerikanska vårdgivare att erbjuda den här avancerade tekniken till sina patienter. Tack vare stereotaktisk visualisering, onlinebaserad Adaptive DoseControl™ med ultraprecis dosleverans och möjligheten till behandling utan ram, kan Icon användas för behandling av praktiskt taget alla sorters tumörer i hjärnan, oavsett typ, placering och storlek.

Gamma Knife Icon är den sjätte generationen av bolagets Leksell Gamma Knife system, en teknik som har använts över hela världen och som har utvecklats kontinuerligt sedan 1980-talet. Strålkirurgi med Gamma Knife är ett skonsammare alternativ till traditionell hjärnkirurgi för sjukdomar som till exempel metastaser, vilket är cancer som har spridit sig till hjärnan från andra delar av kroppen. Med extremt hög precision riktar systemet upp till tusentals lågintensiva strålar mot ett eller flera mål under ett enda behandlingstillfälle.

– Leksell Gamma Knife Icon erbjuder en ny modell för tillämpning av precis strålkirurgi för ett i det närmaste oändligt antal kraniella sjukdomar. Läkarna har möjligheten att antingen välja en rambaserad metod för att fixera patientens huvud eller en metod som inte kräver ram, förutom att de har alternativet att utföra hela behandlingen vid ett och samma tillfälle, eller under flera tillfällen. Det är viktigt att komma ihåg att Icon är det enda system med den precision som krävs för att möjliggöra ultraprecis mikrostrålkirurgi (Microradiosurgery™) för de fall som kräver yttersta precision, säger Bill Yaeger, affärsområdeschef Region Nordamerika.

Integrerade i Gamma Knife Icon är den nya onlinebaserade adaptiva doskontrollen (Adaptive DoseControl™) samt funktioner för avancerad rörelsehantering, vilka säkerställer en hög grad av noggrannhet under samtliga behandlingar och även ett effektivt arbetsflöde.

Kort efter att Elekta hade CE-märkt Gamma Knife Icon i juni 2015 installerade universitetssjukhuset La Timone (Marseilles, Frankrike) det första Gamma Knife Icon-systemet.

För mer information om Icon, besök www.careforthebrain.com.

För mer information, kontakta:
Gert van Santen, koncernens VP, Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Johan Andersson, IR-chef, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-mail: johan.andersson@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 augusti 2015 kl. 16.15 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården. Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 800 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. Webbplats: www.elekta.com.