• Elekta/

ELEKTA FÅR BESTÄLLNING PÅ UTRUSTNING FÖR STRÅLBEHANDLING AV CANCER I NEDERLÄNDERNA PÅ 160 MILJONER KRONOR Elekta har tecknat avtal om leverans av utrustning för strålbehandling av cancer till ett stort sjukhus i Nederländerna. Det totala ordervärdet är cirka 160 miljoner kronor. Leveranserna omfattar 8 linjäracceleratorsystem, Precise Treatment System? samt 2 simulatorsystem, PreciseSIM? . Leveranser kommer att påbörjas under nästa verksamhetsår, 2003/04. Utrustningarna är försedda med PreciseBEAM? IMRT, intensitetsmodulerad strålbehandling av cancer, som levererar strålning med hög precision. Elekta är här, på samma sätt som inom strålkirurgi med Leksell Gamma Knife? en pionjär med kliniska lösningar, som är state-of-the-art. Genom att med IMRT med högre precision kunna bestråla endast själva tumören kan man ge patienten en högre stråldos utan att riskera att skada frisk vävnad. Med högre stråldos kan dessutom i regel effektivare behandlingsresultat uppnås. ***** Elekta är en världsledande leverantör av avancerade och innovativa kliniska lösningar och tjänster för precisionsbehandling av cancer, där Elekta är den näst största leverantören i världen, samt minimalt invasiv neurokirurgi för behandling av sjukdomar i hjärnan. Elektas lösningar är både kliniskt ändamålsenliga och kostnadseffektiva samt skonsamma för patienten. För ytterligare information, var vänlig kontakta: Lars Jonsteg, Informationsdirektör, Elekta AB (publ), tel. 08-587 254 82 Mer information om Elekta finner Ni på: www.elekta.com ------------------------------------------------------------ Denna information skickades av Waymaker http://www.waymaker.se Följande filer finns att ladda ned: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/11/06/20040827BIT20580/wkr0001.pdf