ELEKTA FÅR ORDER ATT LEVERERA AVANCERAD TEKNOLOGI FÖR BILDSTYRD STRÅLTERAPI TILL VEJLE SJUKHUS I DANMARK

Stockholm den 4 maj 2007

Vejle sjukhus har valt Elektas ledande system för intensitetsmodulerad och bildstyrd strålterapi och två Elekta Synergy® kommer att installeras under 2007 och 2008. Med Elekta Synergy kan den behandlande läkaren visualisera tumören vid själva behandlingstillfället, vilket öppnar möjligheter för en mer aggressiv behandling med förbättrad precision och noggrannhet, samtidigt som risken för att skada omgivande frisk vävnad minskar. Ordervärdet överstiger 30 miljoner kronor.

Bildstyrd strålterapi (image guided radiation therapy, IGRT) har under de senaste åren blivit standard vid leverans av nya system för strålterapi och Elekta Synergy har etablerats som referenssystem för denna mer avancerade strålbehandlingsmetod med förbättrad precision och noggrannhet.

Vejle är ett modernt sjukhus beläget på södra Jylland. När det var dags för sjukhuset att uppgradera och utöka behandlingskapaciteten på onkologiavdelningen utvärderades tillgängliga teknologier och system, varvid Elekta Synergy bäst mötte de högt satta kriterierna. Med Elekta Synergy är det möjligt att med stor noggrannhet identifiera och lokalisera tumören vid varje dagligt behandlingstillfälle, en stor fördel vid behandling av de vanligaste formerna av cancer, dvs. prostata, bröst och lunga. Baserat på högupplösta 3D-bilder kan de nödvändiga finsjusteringarna genomföras inom några sekunder samtidigt som patienten befinner sig i sin behandlingsposition.

“Vi har arbetat med Vejle sjukhus i många år och vi är mycket nöjda att de har valt en lösning från Elekta när det var dags att uppgradera och utöka sjukhusets kapacitet inom strålterapi. Vi ser beställningen från Vejle som ännu ett bevis på Elektas ledande position inom avancerade kliniska lösningar för strålbehandling av cancer och att Elekta kan erbjuda lösningar som möter behoven hos avancerade klinker”, summerar Lennart Ward, Ph.D., Chef för Elektas affärsenhet för Norden och Baltikum.

********