• Elekta/

ELEKTA FÅR ORDER ATT LEVERERA FYRA AVANCERADE STRÅLBEHANDLINGSYSTEM TILL IRLAND

Stockholm den 11 oktober 2006

Elekta, världsledande inom avancerad strålterapi, heltäckande IT-system för cancerbehandling och icke-invasiv behandling av sjukdomar i hjärnan, tillkännagav idag en order från St Luke’s Hospital i Dublin, Irland. Hela projektet, som totalt värderas till över 10 MEUR, inkluderar bland annat leverans av fyra Elekta Synergy®, Elektas avancerade digitala linjäracceleratorer, utrustade för intensitetsmodulerad och bildstyrd strålterapi (IMRT och IGRT).

Bildstyrd strålterapi (image guided radiation therapy, IGRT) vinner snabbt klinisk acceptans över hela världen. Elekta Synergy är nu etablerat som referenssystem för denna mer precisa och tillförlitliga metod att bestråla cancertumörer. De fyra Elekta Synergy förväntas att bli installerade på St Luke’s Hospital under 2007 och kommer att ge de behandlande läkarna möjlighet att se tumören, liksom omgivande anatomi och organ, som en tredimensionell volym under själva behandlingen. Detta utan att ge avkall på behovet av ett snabbt och effektivt patientflöde. Resultatet är en oöverträffad klinisk tillförlitlighet i strålbehandlingen, med möjlighet till mer aggressiv behandling av tumörer samtidigt som risken att skada den omgivande friska vävnaden minimeras.

St Luke’s Hospital är ett ledande akademiskt sjukhus i Irland med den största avdelningen för strålterapi i landet och har under femtio år spelat en framträdande roll i utvecklingen av cancervården i Irland. Under de senaste sju åren har St Luke’s utvecklats till ett modernt, teknologiskt framstående centrum inom onkologisk vård, forskning, utbildning och förebyggande åtgärder. Sjukhuset behandlar varje år mer än 5 000 patienter och tar emot 80 000 besök. Elekta och St Luke’s kommer framöver att fördjupa sitt samarbete i syfte att utveckla nya, innovativa behandlingsmetoder, till direkt gagn för patienterna.

”Vi valde Elekta för att de erbjuder en heltäckande lösning som motsvarar våra behov och som gör det möjligt för St Luke’s att gå vidare med att introducera bildstyrd strålterapi i Irland. Beslutet påverkades i hög grad av att den metod med integrerad tredimensionell volymröntgen (3D X-ray Volume Imaging) som möjliggörs med Elekta Synergy är etablerad i klinisk användning vid ett stort antal strålterapikliniker världen över”, säger Lorcan Birthistle, VD för St Luke’s Hospital. ”Här på St Luke’s ser vi fram emot de nya system som kommer att installeras och som kommer att bli till stor nytta för våra patienter.”

”Elekta Synergy är en fullt integrerad lösning och det enda system som utvecklats från grunden för IGRT. Redan från första dagen får kunderna tillgång till en linjäraccelerator med inbyggd kilovoltröntgen och arbetsstyrningsverktyg som ytterligare förbättrar behandlingsrutinerna. I likhet med kollegor runt om i världen har läkare på Irland imponerats av de nya möjligheterna i Elekta Synergy och intresset för denna unika teknologi är mycket stort”, säger Patrick Greally, Elektas Business Unit Manager i Irland.

”I flera europeiska länder pågår statligt finansierade investeringsprogram i syfte att förbättra kapaciteten för strålbehandling. Irlands Department of Health and Children tillsammans med landets Health Service Executive har initierat ett omfattande investeringsprogram för att förbättra landets kapacitet och kvalitet inom strålterapi. Denna upphandling är den första inom det programmet och vi på Elekta är stolta över att få vara med i processen, till hjälp för cancerpatienter i hela Irland”, säger Olof Sandén, Vice President och Elektas regionchef för Europa.