• Elekta/

Elekta förvärvar Resonant Medical Inc. och får tillgång till nya lösningar för bildstyrd strålbehandling mot cancer

Idag meddelade Elekta att företaget förvärvar Resonant Medical Inc. med säte i Montreal i Kanada. Genom förvärvet får Elekta tillgång till nya och spännande lösningar för bildstyrning och en betydande forsknings- och utvecklingskompetens om bildbehandling inom onkologi och rörelsehantering.

Resonant Medical Inc. (RMI) utvecklar system för bildstyrd strålbehandling av mjuka vävnader med hjälp av den senaste generationens 3D-ultraljudsteknik. Avtalet omfattas av sedvanliga villkor. När avtalet har slutförts ska Elekta betala 30 miljoner kanadensiska dollar kontant för resterande aktier i RMI.

RMI:s integrerade programvarulösningar har utvecklats i samarbete med ledande forskningsinstitut och ger bättre precision vid behandling av cancer i prostata, bröst, lever, livmoderhals, livmoder, urinblåsa samt huvud och hals. RMI:s utrustning används dagligen i USA, Kanada, Italien, Nederländerna och Irland, och dess forskare anses vara världsledande inom sitt område.

– Detta är mycket glädjande. Genom förvärvet av RMI stärker vi ytterligare Elektas ledande ställning inom bildstyrd strålterapi. RMI är ledande inom bildstyrning för mjuka målvävnader och målsökning som särskilt fokuserar på innovativa lösningar för bröstcancer och prostatacancer. Dessutom innebär Elektas öppna gränssnitt att teknologin också blir tillgänglig för kunder med utrustning från andra leverantörer. Därmed blir det möjligt att förbättra bildstyrningsprocessen överallt, säger Elektas vd Tomas Puusepp.

RMI:s befintliga produkter fungerar med linjära acceleratorer från alla tillverkare och ger enastående bildstyrning för mjuka målvävnader, framför allt i bröst och bäcken, utan ytterligare röntgendos eller invasiva implanterade markörer. De ger IGRT av hög kvalitet utifrån de tusentals linjära acceleratorer som är i bruk och som inte har integrerade bildbehandlingssystem. Mjukvävnadsfunktionen kompletterar dessutom de linjära acceleratorer som redan ger cone beam CT- eller MV- (portala) bilder.

RMI blir dessutom ett utmärkt komplement till Elektas lösningar för behandlingsplanering, MOSAIQ®, genom att visa mjukvävnadsstrukturer som är svåra att se med datortomografi, men som ger exakt spatial korrelation med dessa DT-bilder. RMI erbjuder också en rad verktyg för automatisk segmentering och konturering.

– Elekta får ett erfaret utvecklingsteam med mogna, lättanvända och stabila kliniska produkter. Elektas etablerade sälj- och marknadsorganisation bildar dessutom en utmärkt grund för vidare lansering av den här framstående tekniken på marknaden för strålbehandling. Vi har en riktigt spännande utveckling framför oss, när vi börjar integrera RMI:s lösningar med MOSAIQ och på sikt även med våra avancerade linjära acceleratorer, säger Elektas vd Tomas Puusepp.

RMI startade sin verksamhet år 2000 utifrån forskning vid McGill University i Montreal. Företagets vd, Tony Falco, fil.dr., är en av grundarna och har mer än 15 års erfarenhet av avancerad bildhanteringsteknik, klinisk verksamhet, produktutveckling, försörjning och immateriell äganderätt. Företaget har 35 anställda, varav de flesta arbetar i Montreal i Kanada.

– Det här innebär verkligen en spännande utveckling. RMI erbjuder lösningar som är kompatibla med alla företags simulatorer och linjära acceleratorer, och med Elektas internationella kundkrets innebär detta att vi för första gången kan förbättra kliniska standarder globalt. Att vi helt integreras med en ledande leverantör av kliniska lösningar som Elekta, innebär att vi kan leverera unika integrerade kliniska lösningar i framtiden, vilket är viktigt för att kunna förbättra patientvården, säger Tony Falco, vd för RMI.

Elekta räknar med att RMI ska konsolideras i företagets räkenskaper per den 1 juni 2010. Omsättningen för 2010/2011 förväntas uppgå till cirka 10 miljoner kanadensiska dollar. Transaktionen beräknas få en mindre utspädande effekt på redovisat resultat per aktie för räkenskapsåret 2010/2011. För följande räkenskapsår väntas resultatet per aktie öka något.

Stina Thorman, Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +46 8 587 254 37, e-post: stina.thorman@elekta.com

Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Todd Powell, Executive Vice President, Elekta Software, Elekta AB
Tel: +1 650 823 3085, email: todd.powell@elekta.com
Time zone: PDT: Pacific Daylight

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi och strålkirurgi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.  Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter. Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 5 000 sjukhus världen över. Varje dag får cirka 100 000 patienter diagnos, behandling eller uppföljning med stöd av produkter från Elekta. Elekta har cirka 2 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om Resonant Medical

Resonant Medical grundades år 2000. Företaget utvecklar nytänkande kliniska lösningar som är säkra och skonsamma för patienten, och som ger ökad precision i samband med strålbehandling vid cancervård. Företaget säljer unika produkter som ger bättre bilder av mjukvävnader under hela strålbehandlingsprocessen. Resonants Clarity-system är den första och enda produkt som erbjuder en icke invasiv och strålningsfri bildstyrningslösning för alla anpassade bröstcancerbehandlingar, samt vid behandling av andra cancertyper som cancer i prostata, livmoderhals, livmoder, lever, urinblåsa samt huvud och hals. Resonants teknik används vid cancerkliniker i USA, Kanada och Europa, och bidrar till betydande förbättringar av patientvården. Företagets huvudkontor ligger i Montreal i Kanada. Ytterligare information om Resonant finns på www.resonantmedical.com.