Elekta integrerar patientpositioneringsteknik från Brainlab i sina behandlingssystem för ökad bekvämlighet för cancerpatienter

Indiska Fortis Healthcare blir först med att installera Elektas behandlingssystem utrustade med Brainlabs patientpositioneringssystem ExacTrac

Stockholm, 30 juli – Elekta meddelar att samarbetet med Brainlab har resulterat i att Brainlabs patientpositioneringssystem ExacTrac® har integrerats i Elektas system för strålterapi. Enligt planerna ska Fortis Healthcare, en ledande sjukhuskedja i Indien och nio andra länder, installera två Elekta-system utrustade med ExacTrac.

ExacTrac är ett tillförlitligt och väl beprövat system för positionering av patienter vid stereotaktisk strålterapibehandling av patienter med tumörer i hjärna, ryggrad och andra delar av kroppen. Med ExacTrac nås positioneringsprecision under millimeternivå och ovanligt hög exakthet under hela behandlingen, vilket minskar risken för fel och därmed blir hela behandlingen mer exakt. Genom att läkarna kan erbjuda en icke invasiv stereotaktisk behandling (frameless SRT) får patienterna en bättre upplevelse med en bekvämare position och de kan uppleva mindre oro.

– Det ligger helt i linje med Elektas filosofi om öppna system att integrera den bästa tillgängliga tekniken i våra lösningar. Nu får både Brainlabs och Elektas kunder tillgång till båda företagens tekniker som förbättrar deras SRT-kapacitet, säger Bill Yaeger, Executive Vice President, Elekta Oncology.

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 30 juli 2012 kl. 15.30.

Stina Thorman, Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +46 8 587 254 37, e-post: stina.thorman@elekta.com

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Johan Andersson Melbi, Investor Relations Manager, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 300 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om Brainlab
Brainlab utvecklar, tillverkar och marknadsför programvarustyrd medicinsk teknik i syfte att optimera behandlingen av patienter. De viktigaste produkterna bygger på mindre invasiv bildstyrd kirurgiteknik, mer exakt och effektivare strålterapi samt integrering genom system för planering och samverkan där läkare har tillgång till patientinformation. www.brainlab.com