Elekta meddelar omorganisation och förändringar i koncernledningen

STOCKHOLM 2 juni 2015 – För att möta rådande marknadsvillkor och för att förbättra tillväxt, lönsamhet och effektivitet, meddelar Elekta i dag en omorganisation av bolaget, samt förändringar i koncernledningen. Den nya organisationen träder i kraft den 7 juli 2015.

All global försäljning, marknadsföring, service och support samlas nu under Ian Alexanders ledning som Chief Commercial Officer (CCO). Den nya kommersiella organisationen kommer förbättra kundaktiviteter för service och support, samt stärka Elektas globala räckvidd och varumärke.

Samtliga produkter och lösningar kommer att ledas av Johan Sedihn, Chief Operating Officer (COO), med ansvar för produkternas och lösningarnas konkurrenskraft, forskning och utveckling, tillverkning och leverantörskedja, samt för att förbättra effektiviteten och kostnadseffektiviteten i vår verksamhet.

Vid Elektas kapitalmarknadsdag, den 11 juni i Stockholm, kommer koncernledningen att, i mer detalj, kommentera omorganisationen samt målsättningarna med denna.

Elektas koncernledning kommer, per den 7 juli 2015, bestå av:

• Tomas Puusepp, vd och koncernchef
  • Håkan Bergström, CFO
  • Ian Alexander, CCO, ansvarig för global försäljning, marknadsföring, service, och support
  • Johan Sedihn, COO, ansvarig för produkter och lösningar
  • Bill Yaeger, EVP region Nordamerika
  • Todd Powell, EVP Comprehensive Oncology Solutions, ansvarig för både onkologi och mjukvara
  • John Lapre, EVP Research & Innovation
  • Maurits Wolleswinkel, EVP Marketing & Strategy
  • Jonas Bolander, ansluter till koncernledning som EVP Legal & Compliance
  • Valerie Binner, tillträder sin tjänst som EVP Human Resources samt ansluter till koncernledningen den 1 augusti, 2015.

Gilbert Wai, EVP Asien och Stillahavsregionen, och Jay Hoey, EVP region Nordamerika, har avgått som medlemmar i koncernledningen. Jay Hoey kommer tillträda en ny position som ansvarig för Elektas External Relations.

För mer information, kontakta:
Gert van Santen, koncernens VP, Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Johan Andersson, IR-chef, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 juni 2015 kl. 07.30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården. Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 800 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. Webbplats: www.elekta.com.