• Elekta/

Elekta och dess distributör tecknar avtal om tillverkning av strålbehandlings-utrustning i Ryssland

Stockholm, 29 oktober 2012 – Elekta, världsledande inom utveckling och tillverkning av system och programvara för behandling av cancer, och MSM-MEDIMPEX, en ledande rysk distributör av medicinteknik, har meddelat deras avsikt att börja tillverka strålbehandlingsutrustning i Ryssland. Syftet är att ge ryska cancerpatienter bättre tillgång till strålbehandling. Ryssland är världens nionde största land sett till befolkning.

I avsiktsförklaringen fastställs att Elekta och MSM-MEDIMPEX tillsammans ska producera strålbehandlingsutrustning, men också erbjuda support och service inom strålbehandling i Ryssland och på sikt även i andra länder inom Oberoende staters samvälde, OSS. Genom detta kommer nationella projekt stärkas (såsom Rysslands nationella onkologiprogrammet, RNOP, som inleddes 2009), där befintliga strålbehandlingskliniker moderniseras, nya behandlingscenter öppnas och utbildningsprogram för sjukvårdspersonal utökas.

Genom ett forsknings- och utvecklingssamarbete med Moskvas statliga universitet (MSU) stärks arbetet med att förbättra cancervården i Ryssland ytterligare, ett arbete där Elektas teknik anpassas och förstärks för att tillgodose lokala behov. I samarbete med MSU kommer även utbildningsprogram att tas fram, vilka tillses av ledande medicinska institutioner i Ryssland.

Elekta är den ledande leverantören av onkologiutrustning i Ryssland. Sedan samarbetet med MSM-MEDIMPEX inleddes 2006 har Elekta fått beställningar på mer än 60 linjäracceleratorer och 100 behandlingsplaneringssystem från kliniker över hela landet, en utveckling som kommer att fortsätta genom projekt som drivs av RNOP och Elekta/MSM-MEDIMPEX.

– Vi är väldigt stolta över att Elektas kliniska lösningar blir än mer tillgängliga för de ryska patienterna när den ryska regeringen strävar efter att modernisera och förbättra cancervården i landet, vilket ligger i linje med Elektas mission. På sikt kommer den här satsningen på produktion av strålterapiutrustning motsvara de högteknologiska processer som finns vid Elektas främsta center i Storbritannien, säger Elektas vd Tomas Puusepp.

– MSM är stolt över det här resultatet av vårt långsiktiga samarbete med Elekta. Vi började distribuera Elektas lösningar för ett antal år sedan och har tillsammans byggt upp en unik infrastruktur för service och utbildning, vilket speglar de båda företagens ansvar och långsiktighet gentemot marknaden. Detta har inte bara varit en fördel för cancerläkare och andra läkare, utan har även gett Elektas lösningar en ledande position på marknaden för strålbehandlingsutrustning i Ryssland. Idag tar vi nästa steg för att kunna hjälpa patienterna ännu bättre, säger professor Dmitry Balalykin, grundare av MSM och styrelseordförande.

Johan Andersson Melbi, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen offentliggjordes den 29 oktober 2012 kl. 07.30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 400 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om MSM
MSM bildades 1994 som ett medicinteknikföretag med inriktning mot distribution av strålbehandlingsutrustning och programvara. Idag är MSM en ledande distributör av onkologiprodukter i Ryssland och OSS.
MSM har ett starkt team bestående av högkvalificerade experter, tekniker och läkare, och erbjuder klinikerna heltäckande projekt med bland annat installation, utbildning och service och support. Webbplats: www.msm-medimpex.ru

Taggar: