• Elekta/

Elekta och Philips i samarbete med University of Texas MD Anderson Cancer Center kring MRI-styrd strålbehandling

University of Texas MD Anderson Cancer Center ny partner i forskningsgrupp med syfte att driva utvecklingen av framtidens innovationer inom strålbehandling.

Atlanta 24 januari – Elekta (NSE: EKTAb) och Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) annonserade idag att MD Anderson (Houston, Texas i USA) har tecknat ett avtal om att ansluta till en gemensam forskargrupp med syfte att driva utvecklingen inom bildstyrd strålbehandling för cancervård.

Tekniken kombinerar strålbehandlingssystem och MRI (magnetresonansavbildning) i ett och samma system. Forskningskonsortiet kommer att bestå av ledande cancerkliniker och läkare. MD Anderson blir den andra medlemmen i gruppen efter University Medical Center Utrecht i Nederländerna.

Den senaste MRI-tekniken integrerad i ett ledande strålbehandlingssystem kommer att ge läkare högkvalitativa bilder av patientens mjukvävnad och tumör under pågående strålbehandling. Genom den innovativa och banbrytande tekniken kommer läkare att kunna ges möjlighet att anpassa cancerbehandlingen i realtid med ett så precist resultat som möjligt.

– Det MRI-styrda strålbehandlingssystemet skapar speciella möjligheter. En MR-baserad bildåtergivning av mjukvävnader som sker simultant under behandlingen kan revolutionera cancervården. I slutändan är det patienterna som är vinnare. Den MR-baserade bildåtergivningen innebär att strålningen kan formeras exakt mot målet tillsammans med en förbättrad möjlighet att undvika strålning av frisk vävnad. Mina kollegor på Elekta, Philips och University Medical Center Utrecht välkomnar MD Anderson till forskningskonsortiet som kommer att bidra med avancerad expertis inom områden som sjukvård, teknik och patientvård, säger Jay Hoey, Executive Vice President, Elekta North America.

– Magnetresonansavbildning är den bästa metoden för att återge mjukvävnad. Genom att använda det här systemet under strålbehandlingen kan vårdpersonalen optimera behandlingen och minska toxiciteten. Vårt forskningssamarbete ska inriktas på vad den här kombinationen kan betyda för patienterna i framtiden, säger Steven J. Frank, MD, Associate Professor, Radiation Oncology och Director, Advanced Technologies inom MD Anderson.

– En betydande och komplex innovation, som det MRI-styrda strålbehandlingssystemet, går bara att utveckla i samarbete med ledande och nytänkande aktörer, såväl ur ett branschperspektiv som ur ett kliniskt perspektiv. MD Anderson kommer med sina unika expertkunskaper att bidra till att skapa förutsättningar för skräddarsydda cancerbehandlingar och förändringar av dagens sjukvård, säger Gene Saragnese, vd för Imaging Systems inom Philips Healthcare.

Innan forskningskonsortiet bildades byggde och testade Elekta, Philips och University Medical Center Utrecht en prototyp där en linjäraccelerator integrerades med ett 1.5 Tesla MRI-system. Arbetet var framgångsrikt vilket skapade förutsättningar för projektet att gå vidare till nästa utvecklings- och testningsfas med en utvald grupp samarbetspartners från konsortiet.

Redan idag spelar strålbehandling och medicinsk bildhantering en viktig roll vid planering, behandling och eftervård. Det är också en beprövat kostnadseffektiv och säker metod för behandling av cancerpatienter. Strålbehandling är en av de viktigaste metoderna för cancerbehandling, antingen som egen behandling eller i kombination med andra typer av behandlingar såsom cellgiftsbehandling. Behandlingstekniken innebär att cancervävnaden identifieras och högenergistrålas på ett sätt som mest effektivt skonar frisk vävnad runt tumören.

Det integrerade MRI-styrda strålbehandlingssystemet är under utveckling och finns inte till försäljning.

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta

Tel: +1 770 670 2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com

Tidszon: ET: Eastern Time

Steve Klink, Philips Corporate Communications
Tel: +31 20 5977415, e-post: steve.klink@philips.com

Informationen är sådan som Elekta ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 januari 2013 kl. 07.30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 400 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om Royal Philips Electronics

Royal Philips Electronics (NYSE: PHG, AEX: PHIA) är ett mångsidigt företag inom hälsa och välbefinnande med fokus på att förbättra människors liv genom meningsfulla innovationer inom sjukvård, konsumentprodukter och belysning. Philips har sitt huvudkontor i Nederländerna och omsatte under 2011 22,6 miljarder EUR. Företaget har omkring 122 000 anställda som arbetar med försäljning och tillhandahållande av tjänster i fler än 100 länder. Företaget är ledande inom kardiologivård, akutvård och hemsjukvård, energisnåla och nyskapande belysningslösningar samt rakning och trimning för män, hemelektronik samt tandvård. Fler nyheter från Philips finns på www.philips.com/newscenter.