• Elekta/

Elekta och The Alliance for Cancer Care samarbetar om att erbjuda patienterna toppmoderna lösningar inom strålterapi och strålkirurgi

The Alliance for Cancer Care övergår helt till Elektas behandlingslösningar och mjukvaror, vilket förbättrar och standardiserar vården på alla deras anläggningar.

STOCKHOLM, 2 oktober 2017 – Elekta (EKTA-B.ST) meddelade i dag att The Alliance for Cancer Care (The Alliance) inför Elektas produkter och tjänster som helhetslösning för sina strålningsonkologiska behov. Övergången innebär att Elektas hårdvara samt mjukvara ersätter alla övriga produkter och tjänster för strålterapi vid The Alliances sju strålterapikliniker.

The Alliance grundades 2015 och samlar det bästa inom vårdpersonal, resurser och teknik från Providence Health Care, Kootenai Health och Cancer Care Northwest. The Alliances uppdrag och vision är att tillhandahålla heltäckande cancervård i världsklass till patienter i Spokane (Washington), Coeur d’Alene (Idaho) och i regionen Inland Pacific Northwest i nordvästra USA.

– Efter att ha utvärderat flera olika alternativ inom hårdvara och mjukvara för onkologi står det klart att Elekta delar vårt engagemang i att göra ledande teknik säker, effektiv och allmänt tillgänglig för personer med cancer och hjärnsjukdomar, säger Aaron Wagner, MD, chef för strålningsonkologi och medicinsk chef för The Alliance for Cancer Care, Cancer Care Northwest. Elekta har genom sin flexibilitet i utformningen av en heltäckande lösning med hård- och mjukvara som är specialanpassat till behoven hos våra kunder och anläggningar bevisat sin vilja att vara en långsiktig samarbetspartner till oss i vår strävan att göra de mest avancerade systemen för strålbehandling tillgängliga för våra patienter. Elektas kundfokuserade utbildning och support har inneburit en smidig övergång till deras produkter.

I och med övergången till Elektas produkter och tjänster kan The Alliance nu erbjuda sina patienter de mest avancerade strålbehandlingarna inom hela spektrumet av strålterapi, däribland stereotaktisk strålkirurgi, stereotaktisk strålbehandling av kroppen samt brachyterapi. Den svit av Elektas lösningar som ska implementeras på The Alliances anläggningar möjliggör behandlingar med hjälp av bildtagning av högsta kvalitet som tar hänsyn till patientens eller tumörens eventuella rörelser under behandlingen. Den ökade precisionen tillåter användning av högre stråldoser samtidigt som man skyddar frisk vävnad, vilket minskar behandlingstiden till bara några minuter per tillfälle, vilket är betydligt kortare tid än vad som krävs med traditionella strålbehandlingssystem. Viktigt är att alla Elektas strålbehandlingssystem är utrustade med redskap som gör det möjligt att skräddarsy behandlingen utifrån specifika cancertyper, vilket möjliggör individuellt utformad strålterapi.

De kombinerade fördelarna som Elektas system- och mjukvarulösningar erbjuder kan förbättra patienternas upplevelser och resultat både under och efter behandlingen.

– Att vakna med en knöl stor som ett ägg i bröstet var en chock, och att senare samma dag få diagnosen bröstcancer i fas 3 förvandlade chocken till ren skräck. Under hela behandlingen var personalen på The Alliance som en familj. De förklarade hur svår cancerbehandlingen skulle bli och försäkrade mig om att de hela tiden skulle finnas vid min sida. Till och med när jag var tvungen att komma in varje dag i sex veckor under strålterapin hade de mycket effektiva och stöttande rutiner som gjorde att jag aldrig behövde vara så länge på sjukhuset. Deras sätt att ta hand om sina patienters fysiska, medicinska, känslomässiga, sociala och ekonomiska behov är ett kraftfullt vapen i kampen mot cancer, och jag är tacksam att ha dem på min sida, säger Kelly Buche, som genomgick cellgiftsbehandling och strålterapi hos The Alliance.

The Alliance ska även införa Elektas MOSAIQ® Oncology Analytics (MOA), en kraftfull mjukvarulösning som kan erbjuda onkologicenter en heltäckande bild av de data som ligger till grund för avgörande beslut kring kostnadseffektivitet och förbättringar av vården. MOA säkerställer dataintegritet och datasäkerhet, tillhandahåller inblickar i realtid i patientpopulationer och demografin i olika samhällen, samt genererar information som kan omsättas i handling för att förbättra patientvården genom att korta väntetiderna, få bort flaskhalsar och förbättra arbetsflöden. Sammantaget förväntas de här funktionerna hjälpa The Alliance att optimera verksamheten och minska kostnaderna för att tillhandahålla högkvalitativ cancervård, vilket är ett steg i att hantera viktiga utmaningar i dagens vårdekonomiska situation.

– Vi skapar inte innovationer i blindo, på Elekta har vi ett nära samarbete med kunderna för att skapa de lösningar de behöver för att behandla patienterna på ett adekvatare, exaktare och effektivare sätt. Vårt mål är att hjälpa dem att förbättra, förlänga och rädda liv på så många patienter som möjligt, säger Peter Gaccione, EVP för region Nordamerika på Elekta. The Alliances strävan att erbjuda patienterna vård i världsklass nära hemmet stämmer helt överens med Elektas ideal och mål. Vi ser fram emot ett långt och givande samarbete som uppfyller The Alliances kliniska och operativa behov.

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com