Elekta offentliggör preliminära resultat för tredje kvartalet

STOCKHOLM – Elekta (EKTA-B.ST) publicerade idag preliminära finansiella resultat för tredje kvartalet 2021/22.

Efterfrågan på Elektas produkter för precisionsdriven strålbehandling fortsatte att vara stark under kvartalet, drivet av Europa och återhämtning på flera tillväxtmarknader som Egypten och Indien. Orderingången växte med 8 procent, det femte kvartalet i rad med underliggande ordertillväxt, vilket resulterade i Elektas starkaste orderstock någonsin.

Elekta har bibehållit sitt starka engagemang för kunderna och deras patienter genom fortsatt fokus på installation av ny utrustning och service av den installerade basen. Som angavs i den senaste delårsrapporten utmaningarna inom leverantörskedjan kvarstod och nettoomsättningen blev -3 procent i kvartalet. Intäkter från produkter minskade med 9 procent på grund av de längre ledtiderna i leverantörskedjan. Serviceintäkterna ökade med 7 procent och växte snabbare än den installerade basen.

EBIT[1]-marginalen uppgick till cirka 10,4 procent (13,1). Ökade kostnader för logistik och komponenter fortsatte att pressa marginalerna med ytterligare cirka 300 baspunkter jämfört med tredje kvartalet föregående år. Marginalerna påverkades även av lägre installationsvolymer än planerat.

Gustaf Salford, vd och koncernchef för Elekta, sa: "Jag är nöjd över att kunna rapportera en god ordertillväxt för vårt tredje kvartal och vi ser en fortsatt stark efterfrågan med flera stora upphandlingar. Pågående globala utmaningar i leverantörskedjan fortsatte dock att påverka vår omsättning och våra marginaler negativt. Vi förväntar oss att de höga komponent- och logistikkostnaderna kommer att normaliseras mot andra halvan av 2022. Jag är fortfarande övertygad om att det växande globala behovet av cancervård kommer att stöda en fortsatt tillväxt och investeringar i precisionsdriven strålbehandling.”

Preliminära resultat för tredje kvartalet i sammandrag (tillväxttakt jämfört med tredje kvartalet föregående år):

• Bruttoorderingången uppgick till cirka 4 440 Mkr (3 954), vilket motsvarar en tillväxt på 8 procent i konstant valuta.
  • Nettoomsättningen uppgick till cirka 3 600 Mkr (3 581), vilket motsvarar en minskning om 3 procent i konstant valuta.
  • Bruttomarginalen uppgick till cirka 36,7 procent (38,7).
  • EBIT1 uppgick till cirka 375 Mkr (468), vilket motsvarar en EBIT-marginal om 10,4 procent (13,1).
  • Kassaflödet efter löpande investeringar uppgick till cirka 190 Mkr (496).

Elekta kommer att anordna en telefonkonferens för analytiker idag kl.14:30 med Gustaf Salford, vd och koncernchef, och Tobias Hägglöv, ekonomi- och finansdirektör. En fullständig delårsrapport för tredje kvartalet kommer, som tidigare meddelats, att publiceras den 24 februari 2022.

För att delta i samtalet vänligen ring in på respektive telefonnummer eller lyssna in via webblänken nedan:

Sverige:               +46 8 566 427 03
Storbritannien:     +44 333 300 9264
USA:                    +1 646 722 4904

För ytterligare information vänligen kontakta:
Cecilia Ketels, Head of Investor Relations
Tel: +46 76 611 76 25, e-post:
cecilia.ketels@elekta.com

Mattias Thorsson, Vice President, Head of Corporate Communications
Tel: +46 70 865 8012, e-post:
Mattias.Thorsson@elekta.com

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 14 februari 2022 klockan 13.30 CET. (REGMAR)

Vi på Elekta har ett värdefullt uppdrag, att säkerställa tillgången på bästa möjliga cancervård för varje patient. Som ledande inom precisionsstrålning tar vi fram hållbara, resultatdrivna och kostnadseffektiva lösningar som förbättrar liv och ger hopp till alla som lever med cancer. För att möta nya utmaningar och förändrade patientbehov krävs ett nära samarbete med våra kunder, och det är precis så vi vill ha det. För många av de 4 700 anställda i vårt globala team är arbetet mer än ett arbete. Här finns ett personligt engagemang för att förena vetenskap och kreativitet, och att förändra cancervården på djupet. Vi skapar inte bara teknologi, vi skapar hopp. Elekta har sitt huvudkontor i Stockholm, kontor i mer än 120 länder och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök elekta.com eller följ @Elekta på Twitter.

[1] Exklusive bidrag till stiftelsen Elekta Foundation om 35 Mkr beslutat av årsstämman 2021 och redovisat i resultaträkningen under tredje kvartalet.