• Elekta/

ELEKTA PRESENTERAR NYA LÖSNINGAR FÖR BILDSTYRNING VID KAPITALMARKNADSDAG I CHIGACO, USA

På Elektas kapitalmarknadsdag i samband med ASTRO:s (American Society for Radiation Oncology) årsmöte i Chicago, presenterade Elekta nya verktyg för ökad klinisk precision, arbetsflödeseffektivitet och patientkomfort. Bland höjdpunkterna fanns bildstyrningslösningarna Intuity™* och Symmetry™*.

”Vi är stolta över att återigen introducera nyskapande bildstyrningsinnovationer som visar att Elekta fortfarande är ledande inom IGRT”, säger Elektas VD Tomas Puusepp. Vid evenemanget presenterade Elekta ny och oberoende klinisk forskning, om fördelarna med stereotaktisk strålkirurgi för att behandla multipla hjärnmetastaser i jämförelse med strålterapi i hela hjärnan. ”Den här forskningen understryker fördelarna med Leksell Gamma Knife Perfexion. Den är utformad för snabb och effektiv behandling av multipla hjärnmetastaser. Ingen annan teknik har förmågan att behandla flera mål i hjärnan med samma kliniska resultat och hastighet”, säger Åsa Hedin, EVP för Elekta Neurosurgery. Elekta upprepade den finansiella prognosen för räkenskapsåret 2009/10 om en omsättningstillväxt på mer än åtta procent i lokal valuta och en ökning av rörelseresultatet med mer än 35 procent i kronor. Den positiva valutaeffekten väntas uppgå till nära M 250 SEK. Elekta upprepade prognosen om en oförändrad marknad i Nord- och Sydamerika under räkenskapsåret 2009/10 och kommenterade de nya ersättningsnivåerna för sjukhus och fristående kliniker som presenterats av Centers for Medicare and Medicaid Services. Ersättningsnivåerna är fortsatt stabila för sjukhus medan de sänks för fristående kliniker. “Det är en positiv nyhet för sjukhus som står för drygt 80 procent av våra affärer i USA. En harmonisering av ersättningsnivåerna mellan sjukhus och fristående kliniker var väntad, och det är vad vi ser nu”, säger Jay Hoey, EVP för Elekta Nordamerika och Elekta Software. I Europa räknar Elekta med en solid efterfrågan för räkenskapsåret 2009/10. I Asien och Stillahavsregionen räknar Elekta med fortsatt långsiktig tillväxt. Elekta fortsätter att växa geografiskt på viktiga tillväxtmarknader. Ryssland är ett av dessa geografiska områden med ett stort behov av cancervård. Elekta har valts ut att leverera kliniska lösningar till nio cancerkliniker runtom i Ryssland i år. “Med en komplett portfölj av produkter och lösningar, som fyller de kliniska behoven, har Elekta goda möjligheter till framtida tillväxt. Vi räknar med att tillväxtmarknader kommer att öka i betydelse över tiden”, säger Tomas Puusepp. Andra höjdpunkter under mötet • Intuity, som är Elektas nästa IGRT-programvara, gör det möjligt för läkare att ta hänsyn till förändringar i den positionella relationen mellan tumörer och frisk vävnad vid tidpunkten för behandling. För första gången möjliggör denna innovation en korrekt ompositionering av patienten som säkerställer måltäckning utan att organ oavsiktligt hamnar i strålvägen. • Symmetry är nästa generations bildstyrning som skapar nya lösningar för rörelse¬hantering. Den här unika och patenterade innovationen kommer att göra det möjligt för läkare att korrekt kvantifiera de inställningsförändringar som behövs för att ta hänsyn till förändringar i tumörens position (tumörvägen ändras mellan behandlingarna). Symmetrys användning av anatomiskt korrelerad styrning är ett alternativ till gating och erbjuder avsevärt kortare behandlingstider med enklare inställning. • Elekta introducerade också Extend™ – ett stereotaktiskt behandlingsprogram som låter neurokirurger och strålonkologer använda kraften och precisionen i Gamma Knife®-kirurgi till fler mål i huvud och hals. Extend för Leksell Gamma Knife® Perfexion™ finns nu i USA och innefattar en justerbar ram och stöd för fraktionerade behandlingar. Detta medför tvärfunktionella fördelar vid stereotaktisk strålkirurgi och stereotaktisk strålterapi för neurokirurger och strålonkologer. • För att fira att Elekta tillverkat 2 000 digitala linjäraccelerator kommer företaget att presentera sjätte generationens digitala behandlings¬styrnings¬system: Integrity™**. Integrity utnyttjar en komplett omkonstruktion av LynX OS-plattformen för ytterligare förbättringar vad gäller effektivitet och pålitlighet: MLC-interdigitation, kontinuerlig variabel dostakt för VMAT och ökat virusskydd. • Elekta Infinity – en digital premiumlinjäraccelerator som är optimerad för Volumetric Modulated Arc Therapy (VMAT). Med sin unika kapacitet för flera strålkällor levererar Infinity oöverträffad doskonformitet, behandlings¬hastighet samt ultralågt dosskydd och är det enda helt integrerade behandlings¬system som möjliggör både bildanpassning och anpassning av behandlingsarbetsflödet. • MOSAIQ® 2.0 – en heltäckande onkologiplaneringslösning som ökar produktiviteten, höjer effektiviteten och underlättar en högkvalitativ patient¬vård. MOSAIQ är komplett med ny anslutningsbarhet, nya funktioner och databasförbättringar med bevarade användargränssnitt som stödjer hela cancerteamet genom att förena olika system och utrustningar. • Monaco® med VMAT – nästa generations IMRT-behandlings–planerings–system som förenklar planeringsprocessen och ökar den kliniska till¬förlitlig¬heten. Med kortare planeringstid och ökad klinisk genomströmning optimerar Monaco med VMAT enkla eller flera icke-samplanerade strålkällor samtidigt, vilket ger den flexibilitet och kontroll som behövs för komplexa behandlingsplaner. Under ASTRO-mötet är det kliniska presentationer varje dag från söndag 1 november till torsdag 3 november i Elektas monter 2501. Ett komplett schema över talare finns på www.elekta.com/astro_presentations. * Intuity och Symmetry är funktionsuppsättningar av XVI 4.5, och pågående arbeten som kräver 510(k)-godkännande, och finns ännu inte i USA. ** Integrity är ett pågående arbete som kräver 510(k)-godkännande och finns ännu inte i USA.