ELEKTA SLUTFÖR FÖRVÄRVET AV CMS

Stockholm den 4 mars 2008

Medicinteknikbolaget Elekta AB (publ) (STO: EKTAb) meddelade idag att företaget slutfört förvärvet av CMS Inc., för en kontant köpeskilling om 75 miljoner USD (cirka 462 miljoner SEK) på skuldfri basis.

CMS är en av de ledande leverantörerna av mjukvarulösningar för dosplanering vid strålbehandling av cancer och har system installerade vid mer än 1 500 sjukhus och kliniker världen över.

CMS, med en rad avancerade mjukvaror i klinisk användning och med nya system och ny funktionalitet under utveckling, kommer att kunna ge avsevärda bidrag till Elektas vidare utveckling av lösningar för dosplanering och informationshantering i cancervården. Såväl CMS organisation för försäljning och marknadsföring som den stora och kompetenta utvecklingsgruppen, kommer att tillföra resurser och expertis som gör det möjligt för Elekta att snabbare kunna lansera dessa system på marknaden.

CMS kommer att konsolideras i Elektas räkenskaper från den 4 mars 2008.

Som tidigare kommunicerats bedömer Elektas ledning, baserat på en preliminär allokering av köpeskillingen tillsammans med en konservativ uppskattning av intäktssynergier, att förvärvet kommer att resultera i:

• Positiv effekt på kassaflödet från och med verksamhetsåret 2008/09
• Neutral effekt på redovisat resultat för verksamhetsåret 2008/09 och en positiv effekt därefter
• Ökad försäljningstillväxt, men med begränsad effekt på koncernen som helhet mot bakgrund av storleken på den förvärvade verksamheten
• Fortsatt stark balansräkning och bibehållet finansiellt handlingsutrymme