Elekta tar kinesisk order på 25 miljoner USD

Största enskilda ordern någonsin på stereotaktiska strålkirurgisystemet Leksell Gamma Knife Perfexion.

Beijing, 10 september – Elekta har vunnit en betydande upphandling från Folkrepubliken Kina arrangerad av NHFPC (The National Health and Family Planning Commission). Upphandlingen omfattar sju Leksell Gamma Knife® Perfexion™ och det totala ordervärdet är cirka 25 miljoner USD vilket gör det till den största enskilda ordern på Leksell Gamma Knife någonsin.

Elekta vann ordern efter en central upphandling från NHFPC. Köpet av Leksell Gamma Knife Perfexion är ett led i den kinesiska regeringens fortlöpande satsning på att utveckla landets sjukvård.

Med ett omfattande behov av cancervård och behandling av neurologiska sjukdomar som ännu inte är tillgodosett fortsätter den kinesiska marknaden att växa. Elekta har haft verksamhet i Kina sedan 1982 och landet är bolagets näst största marknad med en marknadsandel på cirka 48 procent.

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com

Håkan Bergström, Chief Financial Officer, Elekta AB
Tel: +46 733 342 318, e-post: haken.bergstrom@elekta.com

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 10 september 2013 kl. 11:00 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.