Elekta utser Tobias Hägglöv till finansdirektör

STOCKHOLM, 7 januari 2022 – Elekta (EKTA-B.ST) meddelade i dag att Tobias Hägglöv utsetts till finansdirektör (CFO) med tillträde den 1 februari 2022. Han tar över från Johan Adebäck. Tobias Hägglöv har tidigare varit finansdirektör för Recipharm samt haft seniora chefspositioner på LEAX, Electrolux, SAS och Accenture.

”Jag är väldigt glad över att Tobias kommer att ansluta till Elekta. Han för med sig stor expertis inom finans och IT, liksom en bred erfarenhet från multinationella bolag. Elekta är fokuserade på att leverera utifrån vår strategi ACCESS 2025 och går nu in i en ny fas. I denna kontext, är jag övertygad om att Tobias kommer att kunna nyttja sin stora kunskap för att skapa värde och driva Elekta som organisation framåt,” säger Gustaf Salford, VD och koncernchef för Elekta.

”Jag är väldigt glad över att få ta mig an rollen som CFO på Elekta, och att arbeta tillsammans med hela organisationen. Cancer angår alla och jag är stolt över att få vara med i ett bolag som spelar en så viktig roll i att förbättra cancervården globalt. Jag ser fram emot att bidra till att ta nästa steg i Elektas resa framåt,” säger Tobias Hägglöv.

Tobias Hägglöv har en magisterexamen i industriell ekonomi och företagsekonomi från KTH och en magisterexamen i Business Administration från Stockholms universitet.

Elektas nuvarande finansdirektör, Johan Adebäck, kommer att fortsätta i rollen till den 1 februari och därefter anta en ny roll som fokuserar på att driva Elektas förbättringsprogram kring produktivitet och effektiviserade processer.

“Jag är väldigt tacksam över Johans alla insatser under det senaste ett och halvt åren som finansdirektör, under utmanande omständigheter, och jag ser fram emot att fortsätta arbeta tillsammans med honom för att driva våra initiativ för ökad produktivitet och effektivitet inom Elekta,” säger Gustaf Salford.

Mattias Thorsson, Vice President, Head of Corporate Communications
Tel: +46 70 865 8012, e-post:
Mattias.Thorsson@elekta.com

Cecilia Ketels, Head of Investor Relations
Tel: +46 76 611 76 25, e-post:
cecilia.ketels@elekta.com

Detta är sådan information som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Information lämnades för offentliggörande den 7 januari 2022 klockan 07.30 CET. (REGMAR)

Vi på Elekta har ett värdefullt uppdrag, att säkerställa tillgången på bästa möjliga cancervård för varje patient. Som ledande inom precisionsstrålning tar vi fram hållbara, resultatdrivna och kostnadseffektiva lösningar som förbättrar liv och ger hopp till alla som lever med cancer. För att möta nya utmaningar och förändrade patientbehov krävs ett nära samarbete med våra kunder, och det är precis så vi vill ha det. För många av de 4 700 anställda i vårt globala team är arbetet mer än ett arbete. Här finns ett personligt engagemang för att förena vetenskap och kreativitet, och att förändra cancervården på djupet. Vi skapar inte bara teknologi, vi skapar hopp.

Elekta har sitt huvudkontor i Stockholm, kontor i mer än 120 länder och är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information besök elekta.com eller följ @Elekta på Twitter.