Elekta växer genom innovation för att öka användningen av strålbehandling och göra livet bättre för cancerpatienter

Stockholm, 29 oktober 2012 – På Elektas kapitalmarknadsdag i samband ASTRO:s (American Society for Radiation Oncology) möte i Boston idag, sade Elektas vd Tomas Puusepp att Elekta spelar en allt viktigare roll inom modern cancervård.

Idag behandlas en miljon cancerpatienter med lösningar från Elekta varje år. Elekta har som målsättning att fördubbla detta antal genom nya och bättre lösningar och ökad tillgänglighet världen över. Användningen av strålbehandling kan öka betydligt på de flesta marknader under de närmaste åren. Elekta kommer att fortsätta vara pionjär av sjukdomsspecifika lösningar inom cancervården.

Tomas Puusepp påpekade återigen att företaget har starka tillväxtmöjligheter under räkenskapsåret 2012/13. Han sade att omsättningen förväntas öka med över 15 procent i lokal valuta, inklusive Nucletron, och att rörelseresultatet i SEK förväntas öka med mer än 15 procent, inklusive Nucletron. Han sade också att en åldrande befolkning, som lever längre, i kombination med tidiga diagnoser samt bättre behandlingar och överlevnad innebär att efterfrågan på cancervård kommer att öka avsevärt.

– Våra investeringar i innovation spelar en viktig roll för att möta den växande efterfrågan på strålbehandling, förbättra resultatet för patienterna och skapa värde för samhället. Forskning och utveckling är en viktig drivkraft för att förbättra cancervården och skapa långsiktigt uthållig tillväxt. Genom att involvera kunderna i utvecklingsarbetet, säkerställer vi att våra lösningar skapar värde för patienterna från dag ett, sade Tomas Puusepp till de samlade investerarna och analytikerna.

– Vår starka forsknings- och utvecklingsorganisation är väl förberedd för att möta sjukdomsspecifika utmaningar. Nyligen lanserade vi Agility®-systemet som under de senaste sex månaderna har levererats till 21 länder världen över, sade Dee Mathieson, Senior Vice President, Elekta Oncology.

Hon nämnde flerbladskollimatorn som det senaste beviset på Elektas satsning på att vara ledande inom innovation och utveckling.

– Prostatacancer är den vanligaste typen av cancer hos män och under de kommande 20 åren förväntas antalet nya fall nästan fördubblas. Elektas lösning Clarity®, med Autoscan*, har förbättrat bildbehandlingen och rörelsehanteringen avsevärt vid behandling av prostatacancer. Läkare kan nu i realtid följa hur prostatan och intilliggande vävnader och organ rör sig med en precision under millimeternivå under behandlingen, sade hon.

Hon presenterade också Elektas samarbete med forskargrupper för att nå ett nytt genombrott inom cancervård där en linjäraccelerator** kombineras med magnetresonansavbildning (MRI) .

– Kombinationen av strålbehandling och samtidig magnetresonansavbildning i ett enda behandlingssystem är nästa generations innovation för behandling av cancer, sade Dee Mathieson.

Todd Powell, Executive Vice President, Elekta Software, sade att mjukvara spelar en allt viktigare roll för patientnära cancervårdslösningar.

– För att optimera en vanlig behandling mäts och används mer än 1 000 patientspecifika datapunkter. All hårdvara från Elekta integreras nu med mjukvaran MOSAIQ®, marknadens ledande onkologiinformationssystem, sade han.

I samband med ASTRO presenterades flera nyheter, bland annat den nya modulen MOSAIQ® Evaluate som väsentligt underlättar bedömningen av behandlingsplaner direkt i MOSAIQ.

Leksell Gamma Knife® har unika kliniska fördelar såsom överlägsen precision och enhetlig dosering vid behandling av mål i hjärnan. Leksell Gamma Knife spelar en viktig roll vid behandling av patienter med metastaser i hjärnan, en indikation som ökar snabbt.

– Den omfattande användningen av dataregister kommer att få stor betydelse för möjligheten till bättre behandling i framtiden, sade Åsa Hedin, Executive Vice President, Elekta Neuroscience.

Hon förklarade hur Leksell Gamma Knife integreras med MOSAIQ® Connectivity.

– När det lanseras kliniskt kommer det att integrera Leksell Gamma Knife® Perfexion™ i sjukhusets onkologiinformationssystem så att ett enda system kan användas, oavsett behandlingsenheter, sade hon.

– Elektas brachyterapi-efterladdare kan nu anslutas till onkologiinformationssystemet MOSAIQ, berättade John Lapré, Executive Vice President, Elekta Brachytherapy Solutions.

Han sade också att det finns goda möjligheter till framtida tillväxt genom att bygga vidare på Elektas totala kundbas på cirka 6 000 sjukhus och kliniker. Han nämnde en nyligen genomförd undersökning som visade enastående resultat för patienter som fått en kombination av brachyterapi och extern strålbehandling (EBRT).***

Jay Hoey, Executive Vice President, North America, sade att regionen är världens största marknad för strålbehandling och att Elekta växer på den amerikanska marknaden.

– Under de senaste åren har vi haft en årlig organisk tillväxt som överträffat marknaden. Elekta har också stärkt sin ledande rankning i oberoende kundundersökningar som KLAS, IMV och MD Buyline, sade han.

– Elekta är väl positionerat för ytterligare tillväxt i Nordamerika. Vi kommer att erbjuda cancervårdslösningar som ger effektivare arbetsflöden och avancerade behandlingar, vilket leder till ökad effektivitet, sade Jay Hoey.

Han sade också att han ser ytterligare möjligheter i takt med att Elektas Agility vinner terräng på marknaden.

* Clarity® med AutoScan är under utveckling och finns inte till försäljning på alla marknader.

**Magnetresonansavbildning (MRI) kombinerat med en linjäraccelerator är under utveckling och finns inte till försäljning eller distribution.

***Comparative analysis of prostate-specific antigen free survival outcomes for patients with low, intermediate and high risk prostate cancer treatment by radical therapy. Resultat av Prostate Cancer Results Study Group, Peter Grimm et al. 2012.

Johan Andersson Melbi, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Håkan Bergström, CFO, Elekta AB (publ)
Tel: +46 8 587 25 547, e-post: hakan.bergstrom@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen offentliggjordes den 29 oktober 2012 kl. 18.00 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 400 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.