Elekta vinner kinesisk upphandling av cancervårdslösningar

Hälsoministeriet stärker cancervårdskapaciteten med 15 linjäracceleratorer från Elekta

STOCKHOLM, den 2 januari – För att kunna hantera det växande antalet cancerfall har det kinesiska hälsoministeriet inom Folkets befrielsearmé beställt en rad omfattande kliniska behandlingslösningar från Elekta. Totalt kommer 15 linjäracceleratorer från Elekta att installeras på 14 sjukhus runtom i landet.

Affären omfattar Elekta Axesse™ utrustade med multibladskollimatorn Agility™, Elekta Synergy® och Precise Treatment Systems™ tillsammans med behandlingsplaneringssystem. Även Elektas prisbelönta onkologiinformationssystem MOSAIQ® ingår i avtalet.

– Det är den tredje större affären på bara lite mer än ett år och visar vilket förtroende Kina har för våra ledande lösningar och för Elekta som företag. Som kinesisk medborgare välkomnar jag utbyggnaden av landets hälsovård och känner stolthet över att det också sker med bästa möjliga behandlingslösningar, säger Gilbert Wai, Executive Vice President, Asien och Stillahavsregionen på Elekta.

Avtalet värderas till omkring 28 miljoner USD och bokförs under andra halvan av räkenskapsåret 2013/14.

Elekta har funnits i Kina sedan 1982 och är branschledande på den kinesiska marknaden. Kina är bolagets näst största marknad.

För mer information, kontakta:
Gert van Santen, VP Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations & Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: EST: GMT-5

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 januari 2013 klockan 13:00 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen STO:EKTAB. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.