Elekta vinner upphandling i Kina värd 35 miljoner USD

Stockholm, 30 augusti 2012

Elekta har vunnit en omfattande upphandling som rör utbyggnad av cancervården inom den kinesiska arméns, Folkets befrielsearmé, sjukvårdsavdelning.

Cancer är en av de främsta dödsorsakerna i Kina enligt Earth Policy Institute. Med en åldrande befolkning beräknas antalet cancerpatienter öka betydligt under de kommande åren. Genom att tilldela det offentliga upphandlingsavtalet till Elekta, avseende köp av cancerbehandlingslösningar, har Folkets befrielsearmé, som driver arméns militärsjukhus, antagit den utmaning som hög förekomst och dödlighet i cancer innebär.

Elekta ska leverera omfattande kliniska lösningar som består av Leksell Gamma Knife®, samt linjäracceleratorer och tillhörande programvara. Avtalet är värt totalt cirka 35 miljoner USD, vilket gör det till Elektas största affär någonsin i Kina. Ordern bokförs när alla villkor i upphandlingen har fastställts.

– Genom samarbetet med Elekta kan Folkets befrielsearmés sjukhus hjälpa fler cancerpatienter att få den vård de behöver för att besegra sin cancer. Affären är den senaste av många med Folkets befrielsearmé, vilket visar dess stora tillit till Elekta och våra produkter. Den stärker också Elektas ledande position på den kinesiska marknaden, säger Gilbert Wai, Executive Vice President, Region Asien och Stillahavsregionen.

Elekta har bedrivit verksamhet i Kina sedan 1982 och idag är Kina företagets tredje största marknad.

– Vår strävan efter att öka tillgången till cancervård av hög kvalitet handlar om mer än att sälja produkter. Som samarbetspartner vid omfattande lösningar i Kina hjälper Elekta till med såväl klinisk implementering som utbildning, säger Gilbert Wai.

Johan Andersson Melbi, Investor Relations Manager, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen offentliggjordes den 30 augusti 2012 kl. 07.30 CET.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 400 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.