• Elekta/

ELEKTAS GRUNDARE OCH STYRELSELEDAMOT LAURENT LEKSELL UTSEDD TILL ÅRETS ENTREPRENÖR – REPRESENTERAR SVERIGE I VÄRLDSFINALEN

Stockholm den 30 november 2007

Vid en galafinal på Nordiska Museet i Stockholm den 29 november, korades Laurent Leksell, Elekta AB, till Entrepreneur of the Year 2007. Crister Stark, Väderstad-Verken AB, vann kategoripriset ”Bästa internationella tillväxt” och Nicolas Hassbjer, HMS Industrial Networks AB, fick juryns specialpris ”Årets stjärnskott”.

Ernst & Young arrangerar varje år Entrepreneur of the Year® för att synliggöra entreprenörer och öka intresset för entreprenörskap. Målet är också att utmärkelsen ska vara en sporre för morgondagens entreprenörer. I dag är Entrepreneur of the Year en av Sveriges – och världens – främsta utmärkelser för entreprenörer. Sedan starten har utmärkelsen fått fotfäste i 40 länder.

Vinnaren är den som bäst personifierar tävlingskriterierna:

Verksamhetsutveckling – en person som kännetecknas av nytänkande och nyskapande kreativitet samt en stark tillväxtambition.

Lönsamhet – en person som skapar bestående ekonomiska resultat med eget finansiellt engagemang och risktagande.

Ledarskap och samhällsengagemang – en person med goda ledaregenskaper och bra personalpolitik som visar prov på samhällsengagemang och intresse för sin närmiljö.

I hård konkurrens med 10 regionala vinnare, valde juryn i år att ge priset till Laurent Leksell, grundare och styrelseledamot i Elekta.

Juryns motivering löd: ”För ett strålande världsledarskap i skarp konkurrens, präglat av innovation och ett stort samhälleligt engagemang, och för att likt en bumerang alltid komma tillbaka efter motgångar.”

Laurent Leksell grundade Elekta 1972 tillsammans med sin far och var bolagets VD fram till 2005. Han är idag arbetande styrelseledamot och stor aktieägare i bolaget.

För Laurent Leksell väntar nu världsfinalen i Entrepreneur of the Year som arrangeras i Monte Carlo den 31 Maj 2008. Förra året vann Guy Laliberté, grundaren av nöjesimperiet Cirque du Soleil.

******