Elektas nya flerbladskollimator Agility revolutionerar strålformning vid cancerbehandling

Elekta får klartecken att CE-märka sin nya flerbladskollimator

Crawley, England, 2 april – Elekta meddelar idag att företaget har fått klartecken att CE-märka produkten Agility™*, som med banbrytande teknik formar strålfältet på ett optimalt sätt. Agility är en integrerad del av linjäracceleratorns (linac) strålhuvud. Både patienter och läkare kommer att gynnas av den nya snabba och tillförlitliga flerbladskollimatorn.

– Enligt WHO är cancer en av den främsta dödsorsaken i världen, och antalet cancerfall väntas fortsätta öka kraftigt. För att kunna möta det allt större behovet har vi samarbetat med ledande sjukhus och forskningsinstitut för att hitta en lösning där fler patienter kan behandlas med enastående hög precision. Jag känner mig stolt över att ett av våra största projekt någonsin är färdigt att tas i bruk för att förbättra behandlingen av cancer, säger Tomas Puusepp, Elektas vd och koncernchef.

Han tillägger:

– Modern cancerbehandling är oerhört komplex och kommer att bli ännu mer komplex på sikt. Det är mycket viktigt att kunna forma strålarna med hög precision för att inte skada omkringliggande vävnad samtidigt som behandlingen måste fortsatt vara tidseffektiv. Agility har tagits fram för att möta dessa behov. Varje år kommer hundratusentals patienter att kunna få behandling med den här unika produkten när den når marknaden.

Agility har en dubbelt så hög bladhastighet som andra vanligt förekommande flerbladskollimatorer. Det innebär kortare behandlingstider för patienterna samt att sjukhus och kliniker kan behandla patienterna effektivare.

Agility har också dubbelt så många blad som en vanlig flerbladskollimator, vilket gör att läkarna kan forma stråldoser med extrem precision efter tumörens unika form. Läkarna kan lita på att bladen skapar rätt form anpassad till den behandling som har tagits fram för patienten.

Det är oerhört viktigt att minska oönskad dos på friska vävnader eller organ. Agility har därför konstruerats för att ge extremt lågt läckage mellan och genom bladen.

– För våra patienter innebär användningen av Agility med VMAT att vi kan hantera stereotaktisk strålbehandling för kroppen, SBRT, snabbare och effektivare än vad vi kan med vårt nuvarande metod med fasta fält. Fördelarna med Agility kommer att gå hand i hand med annan teknisk utveckling idag och i framtiden, säger Vivian Cosgrove, Ph.D. och chef för strålterapiavdelningen vid St. James’s University Hospital, Leeds, UK.

Agility kan köpas som en del av en ny strålbehandlingslösning från Elekta, men finns också som uppgradering för ett flertal av Elektas installerade linjäracceleratorer. Det gör att cancerklinikerna kan få ut mesta möjliga av sin befintliga utrustning.

Agility erbjuder följande:

• 160 volframblad som endast är 5 mm tunna och en bladhastighet på upp till 6,5 cm per sekund.
  • Hög tillförlitlighet och precision med Elektas nya optiska positioneringssystem Rubicon™.
  • Specialanpassade programvaran Integrity™ R3.0, som är sjunde generationen av Elektas digitala kontrollsystem och som med hög precision samordnar bladens rörelser med variabla doshastigheter och andra behandlingsparametrar.
  • Integrerad dynamisk bladstyrning som effektiviserar leveransen och gör att det inte behövs några ”delade fält”, vilket annars är vanligt med andra flerbladskollimatorsystem.
  • Stort strålfält så att läkarna kan forma strålning på ytor upp till 40 x 40 cm. Lösningen är således mycket flexibel och kan användas vid många olika typer av behandlingar.

Se filmen om Agility (http://www.youtube.com/watch?v=p-IrnaPx6IA) och läs mer i dokumentet Agility, Intelligent design

(http://www.elekta.com/dms/elekta/elekta-assets/proof/Oncology/Physics/Other/WP-Agility---Intelligent-Design/WP%20Agility%20-%20Intelligent%20Design.pdf)

*Agility säljs eller distribueras inte på alla marknader. Kontakta den lokala representanten för Elekta för ytterligare information.

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 april 2012 kl. 08.30.

Stina Thorman, Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +46 8 587 254 37, e-post: stina.thorman@elekta.com

Michelle Lee Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com