ELEKTAS ORDFÖRANDE AKBAR SEDDIGH TILLDELAS GULDKLUBBAN FÖR FÖRTJÄNSTFULLT ORDFÖRANDESKAP

Stockholm den 5 december 2006

Guldklubban, det prestigefyllda priset för goda exempel på förtjänstfullt ordförandeskap har i år tilldelats Akbar Seddigh, styrelseordförande i Elekta AB. Priset delades ut tidigare idag av Hans Majestät Konungen vid en ceremoni på Grand Hôtel i Stockholm.

Styrelsearbete och inte minst ordförandens roll får en allt större betydelse i börsnoterade företag. StyrelseAkademien och Deloitte, tillsammans med Affärsvärlden, Fairford Group, Heidrick & Struggles och Linklaters Advokatbyrå, delar därför ut Guldklubban i syfte att uppmärksamma styrelseordföranden som på avgörande sätt bidragit till att ha organiserat ett väl fungerande styrelsearbete och visat ledarskap och förmåga att skapa ett bra arbetsklimat. Utmärkelsen delas i år ut för andra gången. Förra årets vinnare i klassen noterade bolag var Hans Dalborg, styrelseordförande i Nordea.

Juryns beslut att ge Guldklubban till Akbar Seddigh motiveras med:

”Styrelsearbetet i Elekta leds med höga krav på ordning och struktur, samtidigt som Akbar Seddigh genom sin energi och entusiasm skapar ett dynamiskt och fruktbart samarbete inom styrelsen och med bolagets ledning. Hans sätt att fullgöra rollen som styrelseordförande i ett ägardominerat börsbolag har imponerat såväl på kollegerna i styrelsen som på en bredare krets av intressenter inom och utanför bolaget. Genom sin medicintekniska kompetens, sitt internationella nätverk och sin obändiga optimism och framåtanda har Akbar Seddigh starkt bidragit till bolagets utveckling.”

”Det är med såväl stolthet som ödmjukhet, som jag vill rikta ett varmt tack till juryn för Guldklubban”, säger Akbar Seddigh i en kommentar. ”StyrelseAkademien gör en mycket viktig insats genom att lyfta fram styrelsearbetets betydelse både för bolagens utveckling och för förtroendet på aktiemarknaden. Jag vill också tacka mina kollegor i Elektas styrelse och såväl nuvarande som tidigare ledning i Elekta. Det har varit ett privilegium att få leda det lagarbete som ligger bakom Elektas fantastiska utveckling under de senaste åren.”

”Akbar Seddigh är värd alla gratulationer och en mycket välförtjänt mottagare av Guldklubban. Akbar har haft avgörande betydelse för Elektas framgångar och han åtnjuter stor respekt inte bara i bolagets ledning, utan i hela organisationen”, framhåller Elektas VD Tomas Puusepp.

Akbar Seddigh är född 1943 i Shahroud, vid Kaspiska havet och är idag bosatt i Stockholm. Han kom till Sverige som utbildad kemist från Iran 1963 och fortsatte att läsa till civilingenjör vid KTH. Han har under sin karriär haft chefsbefattningar inom Volvo, AB Atomenergi och Sveriges geologiska undersökningar (SGU). 1984 grundade han medicinteknikbolaget Ortivus där han fram till slutet av 90-talet var VD. Han rekryterades till Elektas styrelse 1998 och övertog ordförandeklubban 1999. Han har även styrelseuppdrag för Ortivus (IT inom sjukvård), Formo Services (industri) och Mentice (medicinsk simulering), Affärsstrategerna (venture capital), Biolight (bioteknik) och Tobii Technology (ögonstyrningssystem).

******