Elektas samarbete med Algeriet ger cancerpatienter nytt hopp

STOCKHOLM den 14 januari – I strävan att kunna erbjuda fler cancerpatienter en mer effektiv behandling tog Algeriets hälsovårdsministerium (Algeria’s Ministry of Health, Population and Hospital Reform) under 2013 fram en omfattande plan för att bygga eller utrusta totalt 13 nya cancercenter under de närmaste fem åren. Satsningen inkluderar en rad behandlingssystem och mjukvarulösningar inklusive träning och utbildning till respektive cancercenter från Elekta.

– Algeriet har årligen 44 000 nya cancerfall vilket innebär att cancer är den näst vanligaste dödsorsaken i landet efter kardiovaskulära sjukdomar. Vi är hedrade över att Elekta har fått förtroendet att bidra till att förbättra tillgången på cancervård i landet, säger Ian Alexander, Executive Vice President för region Europa, Afrika, Latinamerika och Mellanöstern på Elekta.

Moderniseringen av cancervården i Algeriet är en del av regeringens kamp mot så kallade icke smittsamma sjukdomar i linje med FN:s millenniemål. Moderniseringen sker med Elekta Synergy® och Versa HD™ linjäracceleratorer, MOSAIQ® onkologiinformationssystem, behandlingsplaneringssystemet Monaco® samt genom träning och utbildning av klinikpersonal. Elektas behandlingslösningar kommer att fördelas på totalt sju cancercenter.

Totala ordervärdet är omkring 250 miljoner kronor och har bokförts under räkenskapsårets andra kvartal.

Gert van Santen, VP Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 14 januari 2014 klockan 11:00 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen STO:EKTAB. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.