ELEKTAS STYRELSE BESLUTAR OM ÅTERKÖP AV EGNA AKTIER

Stockholm den 9 mars 2007

Styrelsen i Elekta AB (publ) har fattat beslut om att utnyttja det bemyndigande styrelsen erhållit av bolagsstämman att återköpa aktier i bolaget.

Elektas utdelningspolicy är att distribuera 20 procent eller mer av nettovinsten till aktieägarna genom utdelning, aktieåterköp eller motsvarande åtgärd. Företagets ordinarie bolagsstämma beslutade den 20 september 2006 att bemyndiga styrelsen att fatta beslut om att förvärva högst 10 procent av det totala antalet aktier i bolaget.

Styrelsen har idag beslutat att ge mandat till den verkställande ledningen att vid lämpliga tillfällen genomföra återköp av aktier till en summa av 100 Mkr dock högst 900.000 aktier.

Elekta innehar per dagens datum inga egna aktier. Återköp av 900.000 aktier motsvarar 1,0 procent av totalt antal utestående aktier. Elekta avser föreslå bolagsstämman att återköpta aktier makuleras.

Förvärv kommer att ske på Stockholmsbörsen och till ett pris som ligger inom det vid förvärvstillfället registrerade kursintervallet. Förvärv får ske under tiden fram till nästa ordinarie bolagsstämma.