Elektas valberedning inför årsstämman 2017

STOCKHOLM, 9 november, 2016 – I enlighet med beslut vid Elektas (EKTA-B.ST) årsstämma den 1 september 2016 har styrelsens ordförande kontaktat de fyra röstmässigt största aktieägarna utöver den eller de aktieägare som ordföranden själv representerar, som var och en har uttryckt sin önskan att delta i valberedningsarbetet och utsett varsin ledamot, enligt nedan, att tillsammans med styrelsens ordförande utgöra Elektas valberedning. Denna procedur beskrivs utförligt i kallelsen till årsstämman 2016.

Valberedningens ledamöter:

• Laurent Leksell, i egenskap av styrelseordförande i Elekta samt för eget och närståendes innehav
  • Åsa Nisell, utsedd av Swedbank Robur fonder
  • Per Colleen, utsedd av Fjärde AP-fonden
  • Magnus Henjeby, utsedd av Nordea Investment funds
  • Tomas Flodén, utsedd av AMF Försäkring & Fonder

Valberedningen kommer att inom sig utse en ordförande.

Valberedningens uppgift är att lämna förslag för beslut av årsstämman 2017 gällande ordförande vid årsstämman, styrelsens ordförande och övriga styrelseledamöter, arvoden till styrelsen uppdelat på arvode till styrelsens ordförande, övriga styrelseledamöter och ledamöter i styrelsens utskott, extern revisor samt arvode till revisorn och förändring av procedur for utseende av valberedning, i den mån det anses erforderligt.

Aktieägare som önskar lämna förslag till Elektas valberedning kan göra det via e-post på valberedningen@elekta.com eller på adress:
Elekta AB, Valberedningen

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Detta är sådan information
som Elekta AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning, lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Information lämnades för offentliggörande den 9 november 2016 kl. 07.30 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 600 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på NASDAQ Stockholm. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.