Förändringar i Elektas koncernledning

Elekta meddelar idag att följande förändringar av koncernledningen träder i kraft omgående:

• Johan Sedihn har utsetts till Chief Operating Officer. Han är för närvarande Executive Vice President, Elekta Oncology.
  • Bill Yaeger har utsetts till Executive Vice President, Oncology. Han har fram tills nu varit verkställande direktör för Oncology Services International.
  • Olof Sandén, Executive Vice President, Region Europa, Afrika, Latinamerika och Mellanöstern, har bestämt sig för att lämna Elekta. Tomas Puusepp, koncernchef och verkställande direktör, tar tillfälligt över hans ansvarsområden.
  • John Lapré, för närvarande Vice President R&D Brachytherapy, har utsetts till Executive Vice President, Brachytherapy. Han efterträder Jos Lamers som har bestämt sig för att lämna Elekta.

– Vi är tacksamma för allt som Olof Sandén och Jos Lamers har gjort för Elekta. Olof Sandén har jobbat länge i bolaget och spelat en viktig roll för vår starka tillväxt under de senaste åren. Jos Lamers började hos oss 2011 i samband med förvärvet av Nucletron och har deltagit i den lyckade integreringen av Nucletron och Elekta. Vi önskar dem båda lycka till i framtiden.

– Johan Sedihn, vår nya COO, har stor kunskap om Elekta efter sina många år i bolaget. Han har den kompetens som krävs för att ytterligare stärka företagets framstående position. Jag hälsar även Bill Yaeger och John Lapré välkomna till koncernledningen. Båda är oerhört duktiga ledare med gedigen bakgrund inom branschen och tar med sig ny kompetens in i koncernledningen, säger Tomas Puusepp.

Efter förändringarna består Elektas koncernledning av:

• Tomas Puusepp (koncernchef och verkställande direktör)
  • Håkan Bergström (finanschef)
  • Johan Sedihn (COO)
  • Bill Yaeger (EVP Oncology)
  • Åsa Hedin (EVP Neuroscience)
  • Todd Powell (EVP Software)
  • John Lapré (EVP Brachytherapy)
  • Jay Hoey (EVP Region Nordamerika)
  • Gilbert Wai (EVP Region Asien och Stillahavsregionen)

Stina Thorman, Vice President Corporate Communications, Elekta AB
e-post: stina.thorman@elekta.com

Johan Andersson Melbi, Investor Relations Manager, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande 05.06.12 kl. 07.30 CET.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 300 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.