Första patienten behandlad med CE-märkta Elekta Unity vid University Medical Center i Utrecht

Milstolpe inleder en era av skräddarsydda strålbehandlingar med hög precision för cancerpatienter i Europa

UTRECHT, Nederländerna, 22 augusti 2018 – Elekta (EKTA-B.ST) meddelade i dag att University Medical Center (UMC) Utrecht har börjat behandla cancerpatienter med ett CE-märkt, helintegrerat arbetsflöde för klinisk strålbehandling i företagets system för högfälts magnetresonansstrålterapi (MR/RT), Elekta Unity.

– Elekta Unity utgör ett nytt paradigm för strålbehandlingar med hög precision som möjliggör en ”scan-plan-treat”-metod (skanna, planera, behandla) för att ta fram skräddarsydda behandlingsplaner som kan tillgodose de unika behoven knutna till enskilda patienters anatomi. I dag har vi nöjet att kunna meddela att vi har slutfört behandlingen av vår första cancerpatient med det CE-märkta systemet. UMC Utrecht-teamet hade en föreställning om MR/RT som en lösning på utmaningen med visualiseringsteknik i realtid under strålbehandlingen och är medgrundare till Elektas MR-linac-konsortium. Vi är fast beslutna att göra terapeutiska framsteg tillgängliga för våra patienter och är stolta över att använda Elekta Unitys banbrytande teknik, säger Dr. Ina Jürgenliemk-Schulz, strålningsonkolog på UMC Utrecht.

Den första patienten som behandlades med Elekta Unity hade behandlats för prostatacancer för 10 år sedan, men uppvisade så småningen stigande nivåer en prostataspecifik antigen (PSA). En liten lymfkörtel upptäcktes i bäckenet genom PSMA PET och verifierades genom diagnostisk MRI. Dessa små körtlar är ofta svåra att upptäcka med vanliga linjäracceleratorer och det kan krävas större behandlingsmarginaler för att säkerställa att målet doseras effektivt. Det leder till att frisk vävnad utsätts för strålning vilket i sin tur kan leda till toxicitet och långvariga bieffekter. Elekta Unity kan med hjälp av ”onboard” högfälts-MRI visualisera dessa små vävnadsmål före och under varje behandling. Det gör det möjligt att anpassa behandlingsplanen från dag till dag utifrån patientens aktuella anatomi.

Behandlingsmetoden för denna patient var 5 behandlingstillfällen med 7Gy som gavs under en 10-dagars behandlingsperiod med hjälp av en stereotaktisk IMRT-metod. Systemet tog 1,5 Tesla MR-bilder före varje behandlingstillfälle samt under och efter varje administrerad dos för att verifiera positionen.

– UMC Utrecht:s användning av Elekta Unity i dag visar den praktiska möjligheten med arbetsflödet i Unity för att anpassa patientens behandling till hur dennes anatomi ser ut för dagen med hjälp av visualiseringsteknik i realtid och av hög diagnostisk kvalitet, som är integrerad med nästa generations linjäraccelerator. UMC Utrecht har varit pionjärer inom utvecklingen och den kliniska implementeringen av Unity, och vi ser fram emot att föra ut tekniken till en bredare klinisk användning och bidra till mer exakta cancerbehandlingar, säger Richard Hausmann, Elektas vd och koncernchef.

Behandlingen av den första patienten med Elekta Unity bekräftar användbarheten hos MR-bilder av diagnostisk kvalitet för att möjliggöra anpassning av patientens behandlingsplan under varje behandlingstillfälle. Detta signalerar en ny era inom strålbehandling, där behandlingsplanen justeras efter det exakta målet i stället för efter föregående behandlingsplan. En avgörande faktor i denna banbrytande metod har varit den radikala minskningen av den tid det tar att skapa en behandlingsplan från flera dagar till några få minuter. Den anpassningsbara behandlingsplaneringen säkerställer att varje patient får en korrekt dosering vid varje behandlingstillfälle.

För mer information, besök www.elekta.com/unity.

Elekta Unity har erhållit CE-märkning men finns inte tillgänglig för kommersiell distribution eller försäljning i USA.

För mer information, kontakta:
Oskar Bosson, Global EVP Corporate Communications and Investor Relations
Tel: +46 70 410 7180, e-post:
Oskar.Bosson@elekta.com

Raven Canzeri, Global Public Relations Manager
Tel: +1 770 670 2524, e-post:
Raven.Canzeri@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Om Elekta Unity
Elekta Unity, det första MR/RT-systemet, kombinerar en högfälts 1,5 Tesla MR visualiseringsteknik, strålbehandling med hög precision och en intelligent mjukvara, vilket gör att läkarna kan se vad de behandlar i realtid. Elekta Unity fick CE-märkning i juni 2018.

Elekta Unity är det första högfälts MR/RT-systemet som uppfyller ett avgörande icke-tillgodosett behov inom cancerbehandlingar. Nu kan läkarna på ett tillförlitligt sätt se och spåra tumören och vävnad som är svår att visualisera under behandling och anpassa behandlingen så att den blir så bra som möjligt. Det möjliggör en skräddarsydd behandling för varje patient och varje behandlingstillfälle.

Elekta är stolt över att vara den ledande innovatören inom utrustning och mjukvara som används för att förbättra, förlänga och rädda livet på människor som har cancer och sjukdomar i hjärnan. Våra avancerade effektiva lösningar tas fram i samarbete med kunderna, och över 6 000 sjukhus världen över förlitar sig på Elektas teknologi. Våra behandlingslösningar och onkologiinformationsportföljer är utformade för att förbättra tillhandahållandet av strålbehandling, strålkirurgi och brachyterapi, och samtidigt göra de kliniska arbetsflödena kostnadseffektiva. Elekta har cirka 3 600 medarbetare globalt. Elekta har sitt huvudkontor i Stockholm och är noterat på Nasdaq Stockholm. www.elekta.com

Citat

Dr. Ina Jürgenliemk-Schulz