GenesisCare och Elekta tecknar strategiskt samarbetsavtal till ett värde om mer än 100 MUSD

STOCKHOLM, 31 mars 2016 – Idag offentliggjorde Elekta bildandet av ett flerårigt strategiskt samarbete med GenesisCare, Australiens främsta leverantör av strålbehandling. Avtalet sträcker sig över åtta år och är värt över 100 miljoner USD. Ingen del av ordern kommer att bokföras under det innevarande räkenskapsårets fjärde kvartal.

Samarbetet omfattar förvärv av lösningar från hela Elektas produktutbud, inklusive strålkirurgisystemet Leksell Gamma Knife® Icon™, linjäracceleratorn Versa HD™, brachyterapisystem, mjukvara samt service. Produkter och lösningar förvärvas för GenesisCares behandlingscentrum i Australien och Storbritannien, samt för nya marknader.

GenesisCare förväntas även beställa MR-linac* – Elektas högfälts-MRI-styrda linjäraccelerator (1,5 Tesla), när den nya teknologin finns tillgänglig på marknaden under 2017.

GenesisCare har som mål att förändra vården och att förbättra resultatet för cancerpatienter världen över. En harmonisering av arbetssätt och tillgång till en förbättrad teknologi för cancervård tillsammans med de mycket kompetenta vårdteamen är nyckeln till att nå målet.

- Vi är stolta över att samarbeta med GenesisCare och stödja deras spännande vision. I och med valet av Elekta får GenesisCare tillgång till marknadens mest avancerade lösningar för behandling av cancer. Både Leksell Gamma Knife och Versa HD är kända för extrem precision, effektivitet och enastående resultat. Vi ser fram emot att samarbeta med GenesisCare när de tar steget in på nya marknader, säger Tomas Puusepp, Elektas vd och koncernchef.   - Elekta är en naturlig samarbetspartner för GenesisCare. Vi vill att alla våra cancerpatienter snabbt ska få tillgång till vård av högsta kvalitet. Elekta hjälper oss att göra det möjligt genom sitt utbud av teknologilösningar, sin globala räckvidd och sitt engagemang för innovation. MR-linac är en så kallad game-changer och vi förväntar oss att cancerpatienter kommer att dra nytta av den innovativa tekniken, inklusive de patienter som får behandling för prostata- och bröstcancer eller andra cancertyper. Allt som förbättrar precisionen för behandlingen och patienternas upplevelse borde förbättra slutresultatet, säger Dan Collins, GenesisCares VD.

Mjukvarusystem som ingår i avtalet är MOSAIQ®, vilket tillhandahåller ett onkologiinformationssystem med samtliga funktioner för att möjliggöra ett helt optimerat, automatiserat arbetsflöde inom hela deras globala verksamhet och för att fullfölja deras vision om att erbjuda framtidens cancervård. I avtalet ingår även METRIQ®, ett helintegrerat cancerregistreringssystem för datainsamling och uppföljning genom rapportering och analyser.

*Elektas MR-linac är under utveckling och finns ännu inte till försäljning eller distribution i Australien eller Storbritannien.

För mer information, kontakta:
Gert van Santen, koncernens VP, Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Tobias Bülow, Director Financial Communication, Elekta AB (publ)
Tel: +46 722 215 017, e-post: tobias.bulow@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen offentliggjordes den 31 mars 2016 kl. 07:30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården. Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används i dag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 800 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.