Halvårsrapport maj – oktober 2010/11

• Orderingången ökade med 12* procent till 4 127 (3 808) Mkr.
  • Nettoomsättningen steg 15* procent till 3 506 (3 131) Mkr.
  • Rörelseresultatet stärktes till 455 (321) Mkr.
  • Periodens resultat ökade till 305 (211) Mkr.
  • Vinst per aktie efter utspädning steg till 3,24 (2,32) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades till 204 (150) Mkr. Kassaflöde efter investeringar uppgick till -71 (104) Mkr, varav förvärv var inkluderat med -239 Mkr.
  • För räkenskapsåret 2010/11 förväntas nettoomsättningen öka med över 10 procent i lokal valuta. Rörelseresultatet i kronor förväntas öka med över 15 procent.

Tabell återfinns i bifogad pdf

* Jämfört med föregående räkenskapsår beräknat på oförändrade valutakurser.

Verkställande direktören Tomas Puusepp kommenterar
Jag är mycket nöjd med Elektas stabila utveckling under de första sex månaderna av vårt räkenskapsår 2010/11. Efterfrågan var fortsatt stark på våra kliniska lösningar och tjänster. Orderingången ökade med 12 procent i lokal valuta. Samtliga produktområden och regioner visade tillväxt, med särskilt stark utveckling i region Asien och Stillahavsområdet.

I region Europa, Mellanöstern och Afrika bör utvecklingen under andra kvartalet ses i ljuset av mycket stark ordertillväxt under motsvarande period i fjol. Rörelseresultatet ökade till 455 Mkr (321) främst beroende på högre försäljningsvolymer.

Elektas framgångar bygger på vår förmåga att tillhandahålla allt mer sofistikerade och omfattande kliniska lösningar och tjänster för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Genom att samarbeta med de främsta universiteten och sjukhusen i hela världen banar Elekta väg för innovation och kontinuerlig förbättring av patienters vård. Våra världsledande lösningar för bildstyrd strålterapi, stereotaktisk strålkirurgi och mjukvara för cancerbehandling möjliggör för onkologer och neurokirurger att effektivt behandla cancer, kärlmissbildningar och funktionella sjukdomar med högsta precision, samtidigt som frisk vävnad skonas.

Bildbehandling, rörelsehantering (motion management) och arbetsflödeslösningar är områden av stor betydelse i utvecklingen av avancerad cancervård. Vår ledande position inom dessa områden stärks ytterligare av vårt senaste tillskott till produktportföljen, Clarity ™. som möjliggör visualisering av mjukvävnad och som kan integreras med alla linjäracceleratorplattformar. Den rönte stor uppmärksamhet under höstens möte i USA för radioonkologi, ASTRO, i San Diego.

Det råder ett ökande intresse för stereotaktisk strålkirurgi med en accelererande efterfrågan på Leksell Gamma Knife ® Perfexion ™. Vi förväntar oss att fördelarna med stereotaktisk strålkirurgi för behandling av hjärnmetastaser kommer att få större erkännande i hela världen under de kommande åren.

Behovet av cancervård ökar över hela världen. Efterfrågan på Elektas kliniska lösningar är särskilt stark på tillväxtmarknader där Elekta är marknadsledande. Nyligen meddelade Kina planer på att fördubbla antalet linjäracceleratorer under en period av fem år. Ryssland är nu inne på andra året av ett nationellt omfattande program för att expandera cancervården i hela landet. Vi fortsätter att expandera geografiskt för att göra cancervården tillgänglig för fler människor runt om i världen. Viktiga framgångsfaktorer är våra långsiktiga kundrelationer, vår innovativa förmåga och vår höga servicenivå och kundvård.

Elektas finansiella utsikter kvarstår oförändrade. För räkenskapsåret 2010/2011 förväntar vi oss en ökning av nettoomsättningen med över 10 procent i lokal valuta och en ökning av rörelseresultatet i kronor på mer än 15 procent.

Tomas Puusepp

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Håkan Bergström, Finansdirektör, Elekta AB (publ)
Tel: 08-587 25 547, e-post: hakan.bergstrom@elekta.com

Stina Thorman, Kommunikationschef, Elekta AB (publ)
Tel: 08-587 25 437, e-post: stina.thorman@elekta.com