Hôpital Rivieras i Schweiz förvärvar Versa HD

Hôpital Riviera förvärvar avancerad linjäraccelerator från Elekta för flexibel behandling av såväl enkla som av mer komplexa cancertyper

VEVEY, Schweiz, 27 mars – Cancerpatienter på Hôpital Rivieras nya strålbehandlingsklinik i Schweiz kommer att behandlas med Elektas nya avancerade linjäraccelerator Versa HD™. Den nya moderna strålbehandlingsavdelningen byggs upp kring Versa HD och kliniken planerar att börja behandla patienter i juni. Hôpital Riviera kommer även att fortsätta sitt kliniska samarbete med Centre Hospitalier Universitaire Vaudois i Lausanne.

Versa HD, som Elekta offentliggjorde den 1 mars, ger läkarna flexibiliteten att med ett enda system behandla en stor mängd olika typer av tumörer med traditionell strålterapi, samtidigt som det möjliggör behandling av mycket komplexa cancertyper som kräver extremt hög precision. Behandling av de mest komplexa fallen möjliggörs genom en extremt precis strålformering och av höga stråldoser.

– Versa HD är det första systemet som kombinerar en snabb och precis formering med höga stråldoser. Det gör det till ett perfekt system för en effektiv stereotaktisk strålbehandling (SBRT). Versa HD kommer att vara en viktig del i den dagliga och palliativa vården och kommer att utgöra plattformen i vår fortsatta utbyggnad, säger Oscar Matzinger, MD Radiation Oncologist vid Hôpital Riviera och Centre Hospitalier Universitaire Vaudois.

– En större andel patienter kommer att behandlas med stereotaktisk strålbehandling i framtiden, en metod som tidigare har inneburit relativt långa behandlingstider. Vid exempelvis behandlingen av lungcancer eller levermetastaser är tidsaspekten viktig på grund av risken att patienten rör sig. De höga stråldoserna som är möjliga att ge med Versa HD innebär en snabbare och därmed mer precis behandling.

– Det krävs även en mycket avancerad multibladskollimator för att säkerställa en optimal strålformering vid stereotaktisk strålbehandling. Vid intensitetsmodulerad strålbehandling, som VMAT (volumetric modulated arc therapy), ger mindre och snabbare blad en större precision, vilket i större utsträckning skonar utsatta organ. Möjligheten att kombinera funktionerna i ett enda system gör utvecklingen och användandet av avancerade behandlingar lovande, säger Oscar Matzinger.

Utvecklingen av avancerade stereotaktiska behandlingar med höga stråldoser
– För några år sedan erbjöds patienter med metastaser en palliativ vård när det inte gick att operera. Tack vare stereotaktisk strålbehandling kan vi nu behandla lokalt för att eventuellt kunna hålla cancern under kontroll. Med Versa HD finns det potential för att ge stereotaktisk strålbehandling snabbare och än mer exakt vilket ger patienten en bättre uppföljning och livskvalitet, säger Oscar Matzinger.

Han tillägger att personer som får palliativ och enklare vård är en stor andel av att Hôpital Rivieras patienter. En stereotaktisk strålbehandling med Versa HD går snabbare och betyder kliniska fördelar för patienterna och säkerställer även en effektiv resursfördelning mellan patientgrupper.

Specialanpassade lösningar för bröst- och prostatabehandling
Hôpital Riviera har valt att utrusta Versa HD med specialanpassade behandlingslösningar för bröst- och prostatacancer. I båda lösningarna är Elektas programvara Clarity™ för visualisering av mjukvävnader en viktig del vilket möjliggör en mer precis avgränsning av målområdet, utan invasiva markörer eller extra joniseringsstrålning som visualiseringslösningar annars kan kräva.

– Den kombinerade bilden från Clarity och datortomografin möjliggör för oss att definiera konturerna vid en lumpektomi hos en bröstcancerpatient. Under behandlingen kan vi erbjuda en mer precis formering utan att patienten behöver ges ytterligare strålning i samband med bildtagning. Vi kommer även att använda lösningen vid transperineal avbildning av prostatan för att justera den dagliga behandlingsplanen efter prostatans läge och slutligen även följa prostatans position under behandlingen. Med hjälp av Clarity kan vi lokalisera målet mer exakt och minska strålmarginalerna för målområdet. Därmed begränsas även påverkan på känsliga omgivande vävnader, som ändtarm och urinblåsa, säger Oscar Matzinger.

– Vi är både glada och stolta över att vara den första kliniken i Schweiz och en av de första i världen att erbjuda behandling med Versa HD och vi ser fram emot vår gemensamma utveckling och fortsatta samarbete med Elekta, säger Oscar Matzinger.

Läs mer på www.versahd.com.

Versa HD är inte tillgänglig för försäljning eller distribution i alla länder. Delar av Versa HD systemet väntar godkännande enligt FDA 510(k).

Johan Andersson Melbi, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 27 mars 2013 kl. 07.30 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 400 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.