• Elekta/

Institute of Cancer Research ansluter sig till Elektas och Philips forskningskonsortium för MRI-styrd strålbehandling

LONDON den 5 juni 2014 – Elekta (NSE:EKTAb) och Royal Philips (NYSE:PHG, AEX:PHIA) meddelar att brittiska Institute of Cancer Research (ICR) ansluter sig till Elektas konsortium med uppdrag att utveckla ett MRI-styrt strålbehandlingssystem. ICR är ett världsledande forskningscenter med Royal Marsden NHS Foundation Trust som klinisk samarbetspartner. Kombinationen av magnetresonansavbildning (MRI) integrerad i en avancerad digital linjäracceleratorer skulle avsevärt förbättra bilddiagnostiken i realtid under strålbehandling.

– Institute of Cancer Research stärker konsortiets allt mer omfattande kliniska samarbete. ICR är ett framstående cancerinstitut som under mer än 100 år har svarat för betydande insatser inom cancervården. Ett unikt samarbete med cancersjukhuset Royal Marsden och en beprövad metod för att praktiskt implementera medicinska upptäckter har gett ICR en särställning när det kommer till att skapa goda resultat. Därför passar ICR och Royal Marsden särskilt väl in i konsortiet när utvecklingen av MRI-styrd strålbehandling nu fortsätter, säger Elektas vd och koncernchef Niklas Savander.

– Utvecklingen av MRI-styrd strålbehandling sätter en ny nivå för klinisk strålningsonkologi. Det finns utmaningar innan klinisk användning kan påbörjas vilka bäst antas av en grupp världsledande cancercenter där var och en bidrar med sin specifika expertis och kompetens. För att vara med och utforma framtidens strålbehandling är det en förutsättning att ingå i konsortiet, säger professor Uwe Oelfke, MCCPM, FInstP och Head of the Joint Department of Physics vid The Institute of Cancer Research samt The Royal Marsden NHS Foundation Trust.

– Vårt forskningsprogram, finansierat av Cancer Research UK, inom adaptiv och bildstyrd strålbehandling tillsammans med Cancer Research UK:s arbete med MRI är en utmärkt forskningsmiljö, med goda förutsättningar att bidra till det gemensamma arbetet i konsortiet. Vi kommer inledningsvis att fokusera på MRI-styrd strålbehandling för elakartad bäckencancer, där en ytterst detaljerad bildåtergivning av mjukvävnader direkt före och under behandling väsentligt kan öka antalet behandlingsalternativ och kvaliteten på behandlingen, säger Uwe Oelfke.

ICR blir den sjätte medlemmen i forskningskonsortiet, där MRI integreras i ett avancerat strålbehandlingssystem. I konsortiet ingår även University Medical Center Utrecht i Nederländerna, Nederländska Cancerinstitutet vid Antoni van Leeuwenhoek-sjukhuset, University of Texas MD Anderson Cancer Center och Froedtert & Medical College of Wisconsin Cancer Center i USA samt Sunnybrook Health Sciences Centre i Kanada.

– MRI-styrd strålbehandling kan möjliggöra en mycket precis behandling av cancer. För att förverkliga projektet behövs ett samarbete mellan ledande aktörer inom strålterapi och interventionell bildbehandling samt med kliniska innovatörer inom onkologi. Vi är övertygade om att Institute of Cancer Research med sin breda kliniska erfarenhet och kompetens kommer att bli en stor tillgång i det växande forskningskonsortiet, säger Gene Saragnese, vd för Imaging Systems på Philips Healthcare.

Stora framsteg
Sedan lanseringen 2012 har forskningskonsortiet tagit flera steg mot målet. Den 5 april i år började University Medical Center Utrecht installera den första generationens MRI-styrda strålbehandlingssystem för ett icke kliniskt testprogram. Här ingår bedömning av MRI-sekvenserna och olika metoder för att avge strålning testas och utvärderas. Dessutom fastställs kvalitetssäkringsmetoder och arbetsflöden. Flera av medlemmarna i konsortiet utvärderar för närvarande behandlingsplaneringen med hjälp av en forskningsversion av Elektas behandlingsplaneringssystem Monaco®, där dosberäkningsalgoritmen Monte Carlo har anpassats för MRI. Flera av konsortiets medlemmar driver också aktiva forskningsprogram. De har även lämnat in underlag till AAPM:s (American Association of Physicists in Medicine) årliga möte 20–24 juli i Austin, USA, där några möten specifikt kommer att behandla de senaste framstegen.

För mer information, kontakta:
Gert van Santen, VP, Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com

Steve Klink, Philips Group Communications
Tel: +31 610 888 824, e-post: steve.klink@philips.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 5 juni, 2014 kl. 07:30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen STO:EKTAB. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om Philips
Royal Philips, Holland (NYSE: PHG, AEX: PHI), är ett företag inom hälsa och välbefinnande som fokuserar på att förbättra människors liv genom innovationer inom hälsa, livsstil och ljus. Huvudkontoret ligger i Holland och Philips har 115 000 anställda i mer än 100 länder. Med en försäljning på 23,3 miljarder euro 2013, är företaget marknadsledande inom hjärt- och akutvård samt vård i hemmet, energieffektiva nya ljuslösningar såväl som rakning och grooming för män, och tandvård. Nyheter från Philips återfinns på www.philips.se/press.

Taggar: