Klartecken i USA för Esteya - Elektas nya system för hudcancer

STOCKHOLM, 2 oktober  – Den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA har gett Esteya®, Elektas elektroniska brachyterapisystem, klartecken enligt 510(k). Det betyder att vårdgivare i USA nu har möjlighet att erbjuda patienter med hudcancer ett nytt behandlingsalternativ.

Esteya är ett nytt system som under hög precision behandlar hudcancer. En mindre strålkälla placeras intill det cancerdrabbade området vilket ger en direktapplicering av en hög stråldos. Direktappliceringen gör det möjligt att mer exakt anpassa och minimera strålningen till omkringliggande vävnad. Elektronisk brachyterapi är därför mycket väl lämpad vid exempelvis basalcells- eller skivepitelcancer. Av alla patienter som behandlas med elektronisk brachyterapi botas idag 95 procent [1].

– Strålningsonkologernas intresse för Esteya under ASTRO:s årsmöte (American Society for Radiation Oncology) i Atlanta förra veckan kändes mycket stimulerande. De uppskattade den enkla planeringen och det enkla utförandet som ger ett effektivt arbetsflöde och en kort behandlingstid. De väckte även intresse att behandlingen kan utföras utan specialanpassade lokaler tack vara den kompakta designen och det begränsade behovet av strålningsavskärmning, säger John Lapré, Executive Vice President, Elekta Brachtherpy.

De första amerikanska installationerna av Esteya förväntas ske under de närmsta månaderna.

För mer information om Esteya, besök: www.esteya.com

Esteya finns inte tillgänglig för distribution och försäljning på alla marknader.

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-mail: johan.andersson@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-mail: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 2 oktober 2013 kl. 07:30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

_____________________________

[1] Bhatnagar A. Nonmelanoma skin cancer treated with electronic brachytherapy: results at 1 year. Brachytherapy. 2013 Mar-Apr;12(2):134-40.