Kommuniké från Elektas extra bolagsstämma 2021

STOCKHOLM, 16 april 2021Elekta AB (publ) (EKTA-B.ST) har hållit extra bolagsstämma fredagen den 16 april 2021. Med anledning av covid-19 genomfördes stämman med poströstning, utan fysisk närvaro av aktieägare, ombud eller utomstående. Nedan följer en sammanfattning av stämmans beslut. För fullständiga detaljer avseende samtliga beslut hänvisas till stämmohandlingarna som finns tillgängliga på bolagets webbplats, www.elekta.com.

Extra utdelning och avstämningsdag
Stämman beslutade, i enlighet med styrelsens förslag, om en extra utdelning till aktieägarna med ett belopp motsvarande 0,90 kronor per aktie, sammanlagt cirka 344 MSEK. Avstämningsdag för utdelning fastställdes till tisdagen den 20 april 2021. Utdelningen beräknas utbetalas fredagen den 23 april 2021.

Cecilia Ketels, Head of Investor Relations
Tel: +46 76 611 76 25, e-post:
cecilia.ketels@elekta.com

Informationen lämnades för offentliggörande den 16 april 2021 klockan 10.30 CET.

I snart femtio år har Elekta lett utvecklingen inom strålbehandling. Våra mer än 4000 anställda jobbar varje dag, jorden runt, för att möjliggöra precisionsbaserad, individanpassad strålbehandling för alla med cancer som behöver det. Vi har vårt huvudkontor i Stockholm och är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information besök
www.elekta.com eller följ oss på Twitter, @elekta.