Kuopio universitetssjukhus först i Finland med Elektas nya strålformeringslösning

Multibladskollimatorn Agility™ integreras i två nya Elekta Infinity behandlingssystem

Kuopio, Finland, 6 mars 2013. Kuopio universitetssjukhus i Finland utökar under våren 2013 kraftigt sin kapacitet inom strålterapi när kliniken inför två Elekta Infinity™ behandlingssystem utrustade med Elektas banbrytande multibladskollimator Agility. De nya behandlingssystemen ersätter två äldre linjäracceleratorer från Varian Medical Systems.

– Elektas Infinity system med kilovolt-CBCT för bildbehandling ger mycket tydliga bilder av tumören och intilliggande mjukvävnader vilket innebär att vi nu kan fastställa tumörens läge och omfattning med större säkerhet och i direkt anslutning till behandlingen, säger Jan Seppälä, Ph.D., Medical Physicist vid Kuopio universitetssjukhus.

Elekta Infinity har särskilt designats för att ge en snabb behandling med VMAT-metoden och med multibladskolliminatorn Agility integrerad i systemen kan Kuopio universitetssjukhus även anpassa strålningen bättre efter tumörens form. Strålningen anpassas snabbt och med hög precision genom Agilitys 160 snabbrörliga 5 millimeter tunna blad vilka rör sig dubbelt så fort som i andra multibladskollimatorer.

– Agilitys hastighet och dess förmåga att formera strålningen ger oss möjlighet att utveckla ännu bättre behandlingar. Agility kombinerat med VMAT ger ännu kortare stråltider och minskar den tid patienten behöver ligga på behandlingsbordet, säger Jan Seppälä.

I leveransen till Kuopio universitetssjukhus ingår även behandlingsplaneringssystemet Oncentra® VMAT och dosplaneringssystemet Monaco® från Elekta.

– Den nya utrustningen är tekniskt sofistikerad och det är väldigt spännande att få möjligheten att arbeta med Elektas behandlingssystem som är relativt nya på den finska marknaden, säger Jan Seppälä.

Under 2015 ska Kuopio universitetssjukhus flytta sina strålbehandlingssystem till en ny avdelning med sex behandlingsrum.

Agility säljs eller distribueras inte på alla marknader. Kontakta den lokala Elekta-representanten för ytterligare information.

Johan Andersson Melbi, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com

Michelle Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 6 mars 2013 kl. 08.00 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 400 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.