Niklas Savander utsedd till Elektas nästa vd och koncernchef

Stockholm, den 25 oktober 2013 – Niklas Savander har utsetts till Elektas nästa vd och koncernchef från och med 1 maj 2014. Niklas Savander efterträder Tomas Puusepp som från samma datum övergår i en funktion som arbetande styrelseledamot i Elekta.

Niklas Savander har en omfattande erfarenhet från ledande positioner inom Hewlett-Packard och Nokia där han också ingick i koncernledningen med ansvar för företagets operativa verksamhet. Han arbetar nu som rådgivare inom private equity i Helsingfors, Stockholm och London. Niklas Savander är gift och har två barn.

– Vi är mycket nöjda med rekryteringen av Niklas Savander. Med sin internationella erfarenhet från ledande befattningar och med sin djupa förståelse och kunskap från den globala teknikbranschen är han särskilt väl rustad för att leda Elekta genom nästa fas av lönsam tillväxt, säger Laurent Leksell, Elektas styrelseordförande, grundare och tidigare vd.

– Tomas Puusepp har gjort en mer än lysande insats som vd. Under hans ledarskap har Elekta utvecklats till ett företag med ett heltäckande erbjudande inom strålterapi med ambitionen att nå marknadsledarskap under de kommande åren. Jag är mycket glad och nöjd att Tomas kommer att fortsätta i rollen som arbetande styrelseledamot, tillägger Laurent Leksell.

– Jag känner mig hedrad. Elekta är genom sin förmåga till innovation, välskötthet och snabba tillväxt ett företag i särklass. Det är en fantastisk möjlighet att få förmånen att arbeta i ett företag som förändrar villkoren för människor som lever med cancer, säger Niklas Savander, tillträdande vd Elekta.

Niklas Savander börjar på Elekta den 1 januari 2014 för att förbereda sig inför rollen som vd och koncernchef.

Bilder och bakgrund på Niklas Savander finns bifogat till denna press release.

Gert van Santen, Group Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +31 653 561 242, e-post: gert.vansanten@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 oktober 2013 klockan 07:30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen STO: EKTAB. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Taggar: