PROCURE OCH INTEGRIS VÄLJER MJUKVARULÖSNINGAR FRÅN ELEKTA

PRESSMEDDELANDE Stockholm den 12 augusti 2009 ProCure Treatment Centers och INTEGRIS Health har valt Elektas informationssystem för onkologi, MOSAIQ®, samt lösningar för behandlingsplanering, XiO®, för att hantera och optimera kliniska och administrativa arbetsflöden.

Elektas mjukvarulösningar kommer att användas i nyöppnade ProCure Proton Therapy Center i Oklahoma City och i INTEGRIS Cancer Institute of Oklahoma (ICIO), ett center för komplett cancervård som öppnar i höst. ProCure samarbetar med ledande strålonkologer och sjukhus i utvecklingen av nya mottagningar för protonterapi. Verksamheten i Oklahoma kommer att ta emot 1 500 patienter per år och är den första i ett nätverk av planerade mottagningar. Anläggningen i Oklahoma City delas med ICIO, vilket gör att de patienter som är i behov av andra tjänster kan erbjudas en komplett vård. Enligt Philip S Lance, vd för ICIO, var det viktigt att ha ett enda system för onkologiinformation för att maximera både den öppna kommunikationen och effektiviteten inom hela verksamheten för onkologi. ”Idag är det fler parametrar som ingår i många cancerrelaterade behandlingar, vilket driver på behovet av integrerad information”, säger Philip S Lance. ”MOSAIQ innebär att vi kommer att kunna fortsätta att erbjuda våra patienter anpassad vård.” De två centren kommer att använda MOSAIQ för konventionell strålonkologi, medicinsk onkologi, hematologi, palliativ vård och protonterapiarbetsflöde. XiO kommer att användas för planering av protonbehandling. ”Vi har ett unikt läge i och med att hela onkologiarbetsflödet är baserat på en integrerad MOSAIQ-lösning”, säger Ben Harris, ProCures utbildnings- och utvecklingsdirektör. ”Genom att kombinera alla data om cancerbehandlingen i ett centralt elektroniskt journalsystem säkerställer vi att våra medicinska och administrativa team har kontroll över den information de behöver så att vi kan ge patienterna bästa möjliga vård.” ****** För ytterligare information, var vänlig kontakta: Stina Thorman, Investor Relations, Elekta AB Tel: +46 8 587 254 37, +46 70 778 60 10, e-post: stina.thorman@elekta.com Michelle Lee, Director, Marketing Services, Elekta Inc. Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.lee@elekta.com Om Elekta Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi och strålkirurgi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården. Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter. Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 5 000 sjukhus världen över. Varje dag får cirka 100 000 patienter diagnos, behandling eller uppföljning med stöd av produkter från Elekta. Elekta har cirka 2 500 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com. Om ProCure Treatment Centers ProCure Treatment Centers, Inc., har sitt huvudkontor i Bloomington i Indiana och grundades 2005 av Dr John Cameron, kärnfysiker och pionjär inom partikelterapifysik. Han har haft en avgörande roll för utvecklingen av Midwest Proton Radiotherapy Institute, det tredje protoncentret som öppnades i USA. ProCure ger ledningsstöd och en modell för komplett utformning, byggnation, drift och underhåll av protonterapicenter i världsklass. Genom samarbeten med ledande strålonkologer och sjukhus gör ProCures affärsmodell att driftsättningen av en anläggning blir snabbare, enklare och billigare, vilket ger läkarna mer tid att fokusera på patientvård. ProCure planerar att öka antalet center i landet för att göra protonterapi billigare och tillgängligt för de patienter som skulle kunna dra nytta av behandlingen. Om INTEGRIS Health INTEGRIS Health är delstatens största Oklahoma-ägda icke-vinstdrivande vårdföretag med sjukhus, rehabiliteringscenter, läkarmottagningar, mentalvårdsenheter, friskvårdscenter, boendecenter och hemvårdsenheter i stora delar av delstaten. Genom sina närstående bolag driver INTEGRIS Health 13 sjukhus, som i Oklahoma City-området leds av INTEGRIS Baptist Medical Center och INTEGRIS Southwest Medical Center.