PROCURE TREATMENT CENTERS UTRUSTAR ANLÄGGNING I CHICAGO MED MJUKVARUSYSTEM FRÅN ELEKTA

PRESSMEDDELANDE Stockholm den 26 maj 2009 ProCure Treatment Centers, Inc., (ProCure) har utsett Elekta till leverantör av mjukvarusystem för effektivare arbetsflöde och dosplaneringssystem vid ProCures andra IBA-utrustade partikelterapianläggning, som är under uppbyggnad utanför Chicago i USA. ProCure samarbetar med strålterapi-kliniker och sjukhus för att bygga och driva partikelterapianläggningar.

Lösningarna inkluderar Elektas elektroniska informationshanteringssystem för onkologi med integrerad bildhantering, MOSAIQ®, liksom dosplaneringssystemet XiO®. Systemen stödjer hela arbetsflödet, vilket möjliggör att patienter kan behandlas i en film- och papperslös miljö. Optimering av arbetsflöden genom centraliserad informationshantering MOSAIQ används vid fyra partikelterapianläggningar i världen och förser dessa med en avancerad lösning som effektiviserar dosplanering, patientfixering och verifikation med efterföljande analys. “Genom MOSAIQ bidrar Elekta med värdefull expertis inom partikelterapi och strålterapi”, säger Niek Schreuder, Senior Vice President för Medical Physics and Technology på ProCure Treatment Centers. “Än viktigare är att Elekta delar ProCures vision om att göra informationshanteringssystemet till den centrala komponenten i hela arbetsflödet.” Anläggningar drar nytta av snabba och precisa behandlingsplaner XiO är ett omfattande dosplaneringssystem som kombinerar de senaste verktygen med solida algoritmer för dosberäkning och ger användaren möjlighet att snabbt skapa korrekta behandlingsplaner. XiO för partikelterapi utvecklades för mer än tio år sedan och är det kommersiellt mest använda dosplaneringssystemet för partikelterapi. XiO stödjer system från olika tillverkare och används i samverkan med system från IBA, Varian och Mitsubishi. ”Vi valde Elektas mjukvarusystem till ProCures anläggning utanför Chicago eftersom Elekta kan uppvisa goda meriter, systemen är lättanvända och Elekta är engagerat i framtida förbättringar”, fortsätter Schreuder. ”Vi är väldigt nöjda med de MOSAIQ- och XiO-system som finns installerade i ProCures undervisnings- och utvecklingscenter, liksom i vår anläggning i Oklahoma som öppnar inom kort. Vi ser fram emot ett fortsatt samarbete med Elekta”. ”Med en gemensam vision att åstadkomma kliniska framsteg för förbättrad patientvård, är vi inom Elekta glada och stolta över ett fortsatt samarbete med ProCure”, säger Stewart Pegrum, chef för partikelterapi inom Elekta.