Skalfördelar, förändring och ledarskap inom innovation i fokus på Elektas kapitalmarknadsdag

STOCKHOLM, 9 juni 2016 – På kapitalmarknadsdagen i Stockholm beskrev Elekta hur bolaget ska dra nytta av skalfördelar och sitt ledarskap inom innovation. Bolagets ledning meddelade vidare att det pågående förändringsarbetet fortsätter att utvecklas enligt plan.

Richard Hausmann som tillträder som Elektas vd och koncernchef den 10 juni presenterade sig och sa att han ser fram emot att leda detta innovativa bolag genom och bortom förändringsprogrammet. Han uttryckte även sin starka övertygelse avseende MR-linac-projektet, vilket han fann imponerande och mycket väl upplagt och genomfört.

Tomas Puusepp, vd och koncernchef fram till och med 9 juni, beskrev hur förändringsprogrammet har stärkt bolagets konkurrenskraft, hur bolaget snabbt blivit mer effektivt med en förbättrad finansiell förmåga och med ett tydligt fokus på områden med stark tillväxt som service, mjukvara och bildstyrd strålterapi.

Ian Alexander, Chief Commercial Officer (CCO), talade om den potential som har möjliggjorts genom att utvidga Elektas serviceverksamhet, vilket ger stabila intäkter och förbättrad lönsamhet med begränsade kapitalinvesteringar. Han sa även att service fortsätter att erbjuda en god tillväxtpotential på många marknader, inklusive mogna marknader. På utvecklingsmarknaderna står service för cirka 15 procent av den totala försäljningen. Vår ambition är att ta vara på de möjligheterna som en del av Elektas förändringsprocess.

Håkan Bergström, ekonomi- och finansdirektör, meddelade att förändringsprocessen går enligt plan. Han bekräftade återigen målet att nå en EBITA-marginal på 20 procent under räkenskapsåret 2017/18. Kostnadsbesparingar på 700 Mkr*, med full effekt under räkenskapsåret 2017/18, väntas uppnås enligt plan. Vi har redan nått målet med ett rörelsekapital som understiger 5 procent av nettoomsättningen. Under första halvan av räkenskapsåret 2016/17 förväntar sig bolaget en negativ engångseffekt på intäkterna om 500 Mkr till följd av övergången till att producera baserat på order, och därmed ett svagt resultat för första halvåret.

Elektas nyligen tillsatta Chief Technology Officer, John Lapré, fokuserade på möjligheterna att dra fördel av bolagets innovativa ledarskap samtidigt som han fastställde de strategiska prioriteringarna för portföljen och för att förbättra kundnöjdhet.

– Elekta erbjuder redan i dag lösningar med högst precision i vår bransch, vilket är nödvändigt för att uppnå goda resultat för patienterna. Med MR-linac kommer precisionen att förbättras väsentligt. Det kommer att påbörja en ny era av behandling med större exakthet. Forskningsprojektet som har utvecklats tillsammans med ett konsortium och andra samarbetspartner kommer att lanseras kommersiellt under 2017, sa John Lapré.

Doktor Stella Mook, Radiation Oncologist vid University Medical Center Utrecht, Nederländerna, deltar i forskningen kring MR-linac. Hon visade hur behandlingen av cancer i matstrupen skulle kunna förändras i grunden med hjälp av MR-linac. Hon berättade att mer än 100 professorer, läkare, fysiker och studenter deltar i grundläggande forskning avseende MR-linac.

*Baserat på räkenskapsåret 2015/16, exklusive valutakurseffekter.

Johan Andersson, Director, Investor Relations, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.andersson@elekta.com

Tobias Bülow, Director Financial Communication, Elekta AB
Tel: +46 722 215 017, e-post: tobias.bulow@elekta.com

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 9 juni 2016 kl. 13:30 CET.

Elektas verksamhet syftar till att förbättra, förlänga och rädda livet för svårt sjuka patienter. Genom att vidga gränserna inom vetenskap och teknologi, kan Elekta erbjuda intelligenta och resurseffektiva lösningar som skapar förtroende hos både vårdgivare och patienter.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 800 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på NASDAQ Stockholm. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.