Tremånadersrapport maj – juli 2009/10

• Orderingången ökade 19* procent. • Nettoomsättningen ökade 15* procent. • Rörelseresultatet ökade till 89 (13) Mkr. • Vinst efter skatter ökade till 56 (1) Mkr. • Vinst per aktie efter utspädning steg till 0,62 (0,02) kr. • Kassaflödet från den löpande verksamheten förbättrades till -138 (-163) Mkr. Kassaflödet efter investeringar uppgick till -164 (-221) Mkr. • Elektas prognos kvarstår om ökad nettoomsättning med över 8 procent i lokal valuta och ökning av rörelseresultatet i kronor med över 35 procent för 2009/10. Verkställande direktören Tomas Puusepp kommenterar Efterfrågan på Elektas kliniska lösningar, produkter och tjänster var fortsatt stark under det första kvartalet 2009/10. Orderingången ökade med 19 procent i lokal valuta, med god utveckling i samtliga regioner. Nettoomsättningen steg till 1 440 Mkr och rörelseresultatet ökade till 89 Mkr. Vinst per aktie förbättrades till 0,62 kr från 0,02 kr. Efterfrågan stärktes på eftermarknadstjänster och mjukvara. Elekta erbjuder service under produktens hela livscykel och mjukvara för effektivt arbetsflöde så att vårdpersonalen bättre kan fokusera på patienternas vårdbehov. Vi fortsätter att växa med våra över 5 000 kunder - en viktig källa till Elektas uthålliga lönsamma tillväxt. Elekta är ledande inom bildstyrd strålterapi, stereotaktisk strålterapi och strålki-rurgi samt mjukvara för onkologi. I år ökar vi satsningarna på forskning och ut-veckling för att introducera nya och förfinade lösningar för bättre patientvård och ökad effektivitet inom sjukvården. I slutet av juli fick Elekta som planerat FDA-godkännande för att kombinera VMAT (Volumetric Modulated Arc Therapy) med dosplaneringsmjukvaran Monaco. Be-skedet väntas leda till ökad försäljning av VMAT mot slutet av året. Vi fortsätter att genomföra vår plan för geografisk expansion. Med en komplett portfölj av produkter och lösningar för kliniska behov är Elektas framtida till-växtmöjligheter starka på nya marknader. Under kvartalet lade vi till nya leve-rantörer av finansieringslösningar genom att teckna avtal med Svensk Exportkre-dit, SEK, och Swedfund International AB. Syftet är att öka tillgängligheten till cancervård över hela världen, och ta tillvara tillväxtmöjlig-heter för Elekta. Lågkonjunkturen har hittills haft en begränsad effekt på investeringar i cancer-vård men osäkerheten kvarstår. Det kan bli svårare för privata kunder att få fi-nansiering och framtida investeringar i hälsovård kan komma att påverkas nega-tivt. Elektas pågående effektiviseringsprogram fortgår planenligt. Kvartalets resultat belastades med 11 Mkr i omstruktureringskostnader. Besparingen på årsbasis från programmet beräknas bli 100 Mkr med full effekt under nästa räkenskapsår. För 2009/10 väntas rörelsekostnaderna öka med cirka 5 procent i lokal valuta. Valutamarknaderna visade stora svängningar under kvartalet. Vi räknar med en positiv effekt om nära 250 Mkr på resultatet för 2009/10 vid rådande valutakur-ser. Elektas finansiella utsikter kvarstår oförändrade. Nettoomsättningen 2009/10 väntas växa med över 8 procent i lokal valuta. Rörelseresultatet i kronor väntas öka med över 35 procent. Nettoomsättning och rörelseresultat förväntas vara vä-sentligt högre under det andra halvåret jämfört med det första. Tomas Puusepp Verkställande direktör