Tremånadersrapport maj – juli 2010/11

• Orderingången ökade 19* procent.
  • Nettoomsättningen steg 16* procent till 1 627 (1 440) Mkr.
  • Rörelseresultatet stärktes till 153 (89) Mkr.
  • Periodens resultat ökade till 103 (56) Mkr.
  • Vinst per aktie efter utspädning steg till 1,09 (0,62) kr.
  • Kassaflöde från den löpande verksamheten förbättrades till -30 (-138) Mkr.
    Kassaflöde efter investeringar uppgick till -285 (-164) Mkr.
  • För räkenskapsåret 2010/11 förväntas nettoomsättningen öka med över 10 procent i lokal valuta. Rörelseresultatet i kronor förväntas öka med över 15 procent.

[Borttagen grafik]
För tabell se PDF

Verkställande direktören Tomas Puusepp kommenterar

Jag är mycket nöjd med Elektas resultat under de första tre månaderna av räkenskapsåret 2010/11. Efterfrågan var fortsatt stark på Elektas kliniska lösningar och tjänster. Order-ingången ökade med 19 procent i lokal valuta. Alla regioner och produktområden utvecklades väl, med särskilt stark tillväxt i Region Europa, Mellanöstern och Afrika. Rörelse-resultatet förbättrades till 153 Mkr (89), främst tack vare högre försäljningsvolymer.

Elektas framgång bygger på våra heltäckande och effektiva kliniska lösningar och tjänster för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Våra världsledande lösningar för bildstyrd strålterapi, stereotaktisk strålkirurgi och mjukvara för cancerbehandling möjliggör för onkologer och neurokirurger att effektivt behandla cancer, kärlmissbildningar och funktionella sjukdomar med högsta precision, samtidigt som frisk vävnad skonas. Vi kommer att fortsätta att förbättra vården för patienter genom innovationer och kontinuerlig förbättring av vår produktportfölj. Det uppnår vi genom att bedriva klinisk forskning i nära samarbete med ledande universitet och sjukhus världen över.

Det nyligen genomförda förvärvet av Resonant Medical Inc. har givit Elekta nya lösningar för bildstyrning, såsom Clarity™, samt betydande forsknings- och utvecklingskompetens om bildbehandling inom onkologi. Med detta förvärv har vi stärkt vårt ledarskap inom hantering av organrörelser (motion management), vilket vi ser som ett nyckelområde i den konstanta förbättringen av avancerad cancerbehandling. Clarity™, som möjliggör visualisering av mjuk vävnad och kan integreras med samtliga linjäracceleratorplattformar, presenterades av Elekta för första gången i Europa vid 2010 års möte för European Society for Therapeutic Radiology and Oncology (ESTRO) som hölls i september.

Den starka utvecklingen för Elekta Neuroscience har fortsatt under första kvartalet med hög efterfrågan på Leksell Gamma Knife® Perfexion™. Vi förväntar oss att fördelarna med stereotaktisk strålkirurgi för behandling av hjärnmetastaser kommer att röna ökad uppmärksamhet världen över de kommande åren. Allteftersom vi introducerar teknologin till nya kunder fortsätter den installerade basen av Leksell Gamma Knife® att växa.

Det råder ett växande behov av cancerbehandling i de marknader där Elekta är verksamt. Ökningen är särskilt stark på tillväxtmarknader där Elekta är marknadsledande. Vi fortsätter att expandera geografiskt för att göra cancervården tillgänglig för fler människor runt om i världen. Viktiga framgångsfaktorer är våra långsiktiga kundrelationer, vår innovativa förmåga, vår höga servicenivå och goda kundvård. Över 5 000 sjukhus runtom i världen är i dag kunder till Elekta och i takt med att antalet kunder stiger ökar betydelsen av vår verksamhet inom service och mjukvara.

Elektas finansiella utsikter kvarstår oförändrade. För räkenskapsåret 2010/2011 förväntar vi oss en ökning av nettoomsättningen med över 10 procent i lokal valuta och en ökning av rörelseresultatet i kronor på mer än 15 procent.

Tomas Puusepp

För ytterligare information var vänlig kontakta:

Tomas Puusepp, VD och Koncernchef, Elekta AB (publ)
Tel: 08-587 25 520, e-post: tomas.puusepp@elekta.com

Håkan Bergström, Finansdirektör, Elekta AB (publ)
Tel: 08-587 25 547, e-post: hakan.bergstrom@elekta.com

Stina Thorman, Kommunikationschef, Elekta AB (publ)
Tel: 08-587 25 437, e-post: stina.thorman@elekta.com