• Elekta/

US Oncology Network väljer Elektas onkologiinformationssystem MOSAIQ som standard

US Oncology Network (The Woodlands, Texas), ett av USA:s största nätverk för lokala cancerläkare, har valt Elektas MOSAIQ® onkologiinformationssystem (OIS) som standard till samtliga sina strålbehandlingskliniker. Enligt avtalet köper US Oncology Network också fem Elekta Infinity™-system. Ordern bokfördes i Elektas tredje kvartal räkenskapsåret 2011/12.

Avtalet är en fortsättning på US Oncology Networks långa relation till Elekta, eftersom många av nätverkets kliniker redan använder MOSAIQ.

– Vi har sett att onkologiinformationssystemet MOSAIQ passar arbetsflödet väldigt bra och ökar produktiviteten på våra strålbehandlingsavdelningar. Genom att ha samma version av MOSAIQ i hela organisationen kan vi införa gemensamma rutiner i arbetsflödet och sprida information till varandra om hur vi på bästa sätt kan utföra arbetet. På så sätt kan vi erbjuda kostnadseffektiv strålbehandling av hög kvalitet, säger Charles Smith, Ph.D. och Vice President of Cancer Center Services, US Oncology Network.

– Med den här investeringen i MOSAIQ kan cancerläkarna inom US Oncology Network bättre dela med sig av goda kliniska arbetsmetoder och stödja vår integrerade vårdplattform, säger Vivek Kavadi, Radiation Oncology Medical Director, US Oncology Network.

MOSAIQ är ett plattformsoberoende onkologiinformationssystem där man kan samla patientinformation om strålbehandling och medicinsk behandling i ett och samma gränssnitt. Alla inblandade läkare kan nå uppgifterna oavsett var de arbetar. Genom MOSAIQ får sjukhusen och vårdpersonalen tillgång till klinisk och administrativ data, vilket ger förutsättningar för bättre kliniskt resultat och effektivare verksamhet.

– Vi är glada över det förtroende som US Oncology Network har visat oss genom att välja Elektas informationshanterings- och behandlingslösningar. Vi ser fram emot att bygga vidare på vårt långa och nära samarbete med nätverket, säger James Hoey, Executive Vice President, Elekta North America.

Stina Thorman, Vice President Corporate Communications, Elekta AB
Tel: +46 8 587 254 37, e-post: stina.thorman@elekta.com

Michelle Lee Joiner, Director, Global Public Relations and Brand Management, Elekta
Tel: +1 770-670-2447, e-post: michelle.joiner@elekta.com
Tidszon: ET: Eastern Time

Johan Andersson Melbi, Investor Relations Manager, Elekta AB
Tel: +46 702 100 451, e-post: johan.anderssonmelbi@elekta.com
Tidszon: CET: Centraleuropeisk tid

Informationen är sådan som Elekta AB (publ) ska offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 24 maj 2012 kl. 07.30 CET.

Elekta är ett globalt medicinteknikföretag som utvecklar och säljer innovativa kliniska lösningar för behandling av cancer och sjukdomar i hjärnan. Företaget utvecklar sofistikerade behandlingssystem och planeringsmjukvara för strålterapi, strålkirurgi och brachyterapi, samt mjukvarusystem som stödjer ett effektivt arbetsflöde i cancervården.

Elektas system och kliniska lösningar används idag vid mer än 6 000 sjukhus världen över. Elekta har cirka 3 300 medarbetare globalt. Huvudkontoret ligger i Stockholm och företaget är noterat på den Nordiska Börsen med symbolen EKTAb. För mer information om Elekta, se www.elekta.com.

Om US Oncology Network
US Oncology Network är ett av USA:s största nätverk för lokala cancerläkare som vill erbjuda avancerad cancervård. Läkare med samma strävan förenas runt en gemensam vision om att ge patienterna ökad tillgång till integrerad cancervård av hög kvalitet i alla samhällen runt om i hela USA. Med sjukvårdsinriktad informationsteknik, information om de bästa metoderna, uppdaterade evidensbaserade medicinska riktlinjer och kvalitetsmätningar strävar läkarna i US Oncology Network efter att förbättra kvalitet, säkerhet och forskningen kring cancervården för att förbättra resultatet hos patienterna.

US Oncology Network stöds av McKesson Specialty Health, en del av McKesson Corporation som strävar efter att skapa ett kraftfullt och hållbart system för samhällsbaserad patientvård för att förbättra forskning, teknik och vårdkvalitet. För mer information, se www.usoncology.com.